Penumpang pesawat Malaysia Airlines yang mengugut akan meletupkan pesawat MH128 semalam, dilaporkan bimbang mengenai keselamatannya semasa berada di dalam tahanan.

Menurut laporan 9news.com.au yang mengungkap kata-kata peguam lelaki itu, anak guamnya mempunyai sejarah penyakit psikiatri dan bimbang mengenai keselamatannya semasa berada di dalam tahanan kerana ‘usianya’.

Lelaki tersebut tidak hadir ke mahkamah tetapi direman dalam tahanan.

Peguamnya tidak membuat permohonan untuk jaminan.

Laporan itu berkata lelaki yang berumur 25 tahun itu adalah seorang pelajar yang melawat Australia dengan Visa pelajar dan sedang belajar untuk menjadi seorang chef.

Sebelum ini, The Sydney Morning Herald, yang mengungkap kata-kata Pesuruhjaya Ketua Polis Victoria, Graham Ashton, melaporkan bahawa lelaki warganegara Sri Lanka itu berkemungkinan besar akan didakwa di Mahkamah Majistret Melbourne.

Agensi berita tersebut turut melaporkan bahawa lelaki berkenaan dipercayai menjadi 'pesakit sukarela' yang baru sahaja dibebaskan dari pusat psikiatri Pusat perubatan Monash di Clayton, beberapa jam sebelum kejadian itu.

Laporan itu turut berkata, polis telah diberi pelepasan untuk menyoal lelaki itu selepas dia telah dinilai sebagai layak untuk ditemu duga atas alasan psikologi.

Pesawat MH128 itu berlepas dari Lapangan Terbang Melbourne pada jam 11.11 malam dan dijangka mendarat di Kuala Lumpur pada 5.28 pagi 1 Jun.

Namun, pesawat itu terpaksa berpatah balik ke Melbourne selepas kapten penerbangan dimaklumkan oleh seorang kru kabin mengenai seorang penumpang yang cuba memasuki kokpit.