REMAJA lelaki dari Amerika Syarikat yang pernah menggemparkan dunia apabila ditahan kerana membawa jam buatan sendiri ke sekolah, Ahmed Mohamed, memilih untuk menetap di Qatar.

Ahmed, 14 tahun, dan keluarganya membuat keputusan tersebut selepas bersetuju untuk menerima tawaran Yayasan Pendidikan, Sains dan Pembangunan Alam Sekitar Qatar.

Yayasan berkenaan menawarkan tempat untuk Ahmed dalam Program Pereka Muda, yang menyaksikan Ahmed menerima biasiswa penuh untuk pengajian sekolah menengah dan peringkat ijazah.


Ahmed yang melawat Doha bulan lalu, memberitahu dia sangat menyukai bandar tersebut yang disifatkan sebagai sangat moden.

Ketika ini, Ahmed dan keluarganya masih berada di Texas dan proses perpindahan dijangka akan dimulakan beberapa hari lagi.




September lalu, Ahmed ditahan polis selepas gurunya menyangka jam yang direkanya adalah bom. Penahanan itu mencetuskan kontroversi kerana dikatakan bersifat perkauman memandangkan Ahmed beragama Islam.

Selain mendapat sokongan masyarakat dunia, Ahmed turut menerima pujian daripada organisasi besar seperti Twitter dan 3M, malah kreativiti mereka jam berkenaan turut menarik perhatian Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dan pengasas Facebook, Mark Zuckerberg.