KETUA Pegawai Eksekutif Tesla dan Space X, Elon Musk membawa harapan baru dalam usaha menyelamatkan pasukan skuad junior bola sepak Thailand yang terperangkap dalam gua akibat banjir.

Sebuah kapal selam mini akan dibina menggunakan bahagian-bahagian daripada teknologi angkasa lepas.

Menerusi entri yang dimuat naik di laman Twitter miliknya pada Sabtu, Elon Musk telah menerima maklumbalas daripada pengikutnya jika dapat dibina sebuah pod untuk menyelamatkan mereka yang terperangkap.


"Laluan utamanya kecil tetapi kapal selam yang bersaiz kecil ini boleh menggunakan konsep yang ada pada tiub pemindahan oksigen dalam roket Falcon sebagai penutupnya.

"Ia cukup besar untuk membawa dua penyelam serta kukuh dan kecil bagi melalui ruang sempit dalam gua berkenaan," katanya.


Sejak kumpulan remaja dan jurulatih mereka ditemui pada Khamis, Elon terus berusaha bersama juruteranya untuk tampil merealisasikan idea yang sesuai untuk digunakan bagi tujuan menyelamatkan mereka.

Selepas pengumuman Elon Musk, laman Twitternya terus diasak dengan pelbagai persoalan termasuk berapa cepat ia boleh dihantar ke Thailand?

"Pembinaan selesai dalam masa lapan jam dan kemudian penerbangan mengambil masa 17 jam ke Thailand," katanya dalam satu balasan.


Elon pada masa sama kagum dengan keupayaan serta keberanian mangsa untuk teruskan kehidupan biarpun terperangkap selama lebih seminggu.

"Saya kagum dengan keberanian, daya tahan serta ketabahan mangsa berkenaan dan juga pasukan penyelamat yang membuktikan keupayaan sebenar manusia," katanya lagi.