PARA pegawai penyiasat yang sedang menyiasat serangan berdarah di Paris pada Jumaat lalu telah mengenal pasti lima daripada tujuh pengebom nekad yang mana mayat mereka ditemui di tiga lokasi di bandaraya itu. Turut diburu, mereka yang bersubahat dan cuba melarikan diri.

129 terbunuh manakala lebih 350 orang lagi cedera dalam kejadian itu.

Kita lihat siapakah mereka di sebalik serangan ganas terburuk yang melanda Perancis itu yang menjadikan dewan konsert, restoran dan stadium sebagai sasaran?

- Omar Ismail Mostefai -

Berusia 29 tahun, warga Perancis ini meletupkan dirinya di dewan muzik Bataclan. Dia adalah seorang daripada tiga penyerang yang menyebabkan kematian 89 orang dalam serangan Jumaat lalu itu.

Identitinya dikenali daripada sepotong jari yang ditemui di tempat serangan.

Omar yang dibesarkan di pinggir bandar Paris pernah ditahan atas beberapa kes jenayah ringan namun tidak pernah dipenjarakan.

Kesan jari terputus yang ditemui dikatakan sama dengan rekod yang dimiliki polis.

Menurut Pendakwaraya Paris, Francois Molins, nama Ismail pernah disenarai polis pada 2010 sebagai seorang yang radikal namun tidak pernah dikaitkan dengan sebarang rangkaian pengganas atau terbabit dalam sebarang perancangan mengenainya.

- Samy Amimour -

Penyerang kedua di dewan Bataclan ini berasal dari Drancy, daerah di timur laut ke pinggir Paris.

Dia pernah disiasat oleh pasukan anti keganasan negara itu selepas didakwa pada 19 Oktober, 2012 atas tuduhan berkonspirasi untuk melancarkan keganasan susulan cubaannya untuk ke Yaman.

Dia bagaimanapun dibebaskan atas jaminan.

Samy kemudiaannya ke Syria pada 11 September 2013, menyebabkan hakim mengeluarkan waran tangkap antarabangsa.

Dia kemudiannya berkahwin di Syria.

Tiga anggota keluarganya turut ditahan pada Isnin.

- Brahim Abdeslam -

Pemuda ini berusia 31 tahun dan merupakan warga Perancis yang tinggal di Belgium sebelum meletupkan dirinya di luar sebuah bar, Boulevard Voltaire menyebabkan seorang cedera.

Lahir pada 30 Julai, 1984, dia adalah seorang dari tiga beradik yang sedang disiasat polis.

Brahim disyaki menyewa sebuah kereta di Belgium dan kenderaan terbabit ditemui di Montreuil ke timur Paris bersama senjata rifel dan 11 magazin peluru.

Menurut rekod polis, namanya turut tersenarai dengan rekod jenayah pada 2010 dan 2011 bersama Abdelhamid Abaaoud, seorang pemimpin kumpulan militan di Belgium.

- Salah Abdeslam, diburu -

Adik lelaki Brahim, Salah Abdeslam, berusia 26 tahun kini diburu pihak berkuasa Perancis yang menyifatkannya sebagai merbahaya. Belgium turut mengeluarkan waran tangkap antarabangsa terhadapnya.

Dia turut dipercayai menyewa sebuah kereta di Belgium yang kemudiannya ditemui berhampiran dewan konsert Bataclan.

Seorang lagi anggota keluarganya, Mohamad Abdeslam telah ditahan pada Sabtu namun dibebakan tanpa sebarang pendawaan.

Menurut peguam, anak guamnya itu mempunyai alibi, dan tidak berada di Paris ketika serangan.

- Bilal Hadfi -

Lelaki berusia 20 tahun ini adalah antara tiga penyerang yang meletupkan dirinya di luar Stadium Nasional Perancis, meragut satu nyawa ketika pasukan bola sepak kebangsaan Perancis sedang bertemu Jerman dalam satu perlawanan antarabangsa.

Menurut pegawai penyiasat, Bilal adalah warga Perancis yang menginap di Belgium dan pernah berada di Syria.

- Ahmad al-Mohammad -

Berhampiran mayat pengebom kedua di Stadium Nassional Perancis, pasukan penyiasat menemui sekeping pasport Syria dengan nama Ahmad al-Mohammad, berusia 25 tahun, dilahirkan pada 1990 di Idliv, Syria.

Menurut pihak berkuasa Serbia, pasport terbabit pernah didaftarkan di sebuah pulak Greece, Leros pada 3 Oktober lalu. Pemegangnya kemudiaan menuju ke Macedonia dan Serbia dimana dia memohon suaka.

Pasukan penyiasat kini sedang berusaha untuk memastikan ketulinan pasport terbabit dan tiada rekod mengaitkan pemegangnya dengan sebarang kegiatan keganasan.

Pada Isnin, pihak Serbia telah menahan seorang pendatang yang memiliki pasport dengan data yang sama.