Isteri Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Pakistan, Datin Habibah Mahmud, adalah antara enam yang terbunuh apabila helikopter yang dinaiki terhempas ke atas sebuah sekolah di utara Pakistan.

Dilaporkan tiada murid di dalam bangunan berkenaan ketika kejadian kerana sekolah itu ditutup.

Kementerian Luar Negeri dalam satu kenyataan hari ini turut mengesahkan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Pakistan Datuk Dr Hasrul Sani Mujtabar cedera dalam kejadian itu dan kini dirawat di Hospital Gilgit.

"Helikopter itu membawa diplomat asing dan isteri masing-masing. Mereka dalam rangka program rasmi kerajaan Pakistan.

"Dalam kejadian itu, Duta-duta Besar Norway, Belanda dan Filipina serta isteri Duta Besar Indonesia dilaporkan meninggal dunia," kata Wisma Putra.

nahas heli
Dilaporkan tiada murid di dalam bangunan berkenaan ketika nahas kerana sekolah telah ditutup. -Foto AFP

Menurut laporan rasmi pihak berkuasa tentera, turut sama berada di dalam helikopter berkenaan adalah isteri duta Indonesia, duta Norway Leid H.Larsen, Duta Filipina D. Lucenario Jr dan dua orang juruterbang tentera.


Sementara itu, jurucakap Tentera Pakistan Mejar Jeneral Asim Bajwa turut mengesahkan nahas itu dalam laman Twitter beliau.

Beliau berkata turut berada dalam helikopter jenis MI-11 itu ialah dua juruterbang tentera dikenali sebagai Mejar Altamash dan Mejar Faisal.


"Berdasarkan maklumat awal, dua buah helikopter mendarat dengan selamat manakala pesawat ketiga mengalami masalah teknikal ketika melakukan pendaratan.

"Tiga belas penumpang selamat namun mengalami pelbagai kecederaan. Saya berhubung dengan mereka yang berkenaan. Akan kemas kini maklumat dari lokasi kejadian," kata beliau.

Media asing dan tempatan melaporkan bahawa konvoi tiga helikopter itu membawa delegasi diplomat asing dari 37 buah negara, selain enam lagi warga Pakistan.

Menurut saksi, helikopter berkenaan merempuh bangunan sekolah ketika melakukan pendaratan cemas. Bagaimanapun, punca nahas masih belum diketahui.

Habibah, yang merupakan isteri kepada Datuk Dr Hasrul Sani Mujtabar, diberitakan menyertai konvoi tiga helikopter yang membawa delegasi diplomat asing dan bantuan ke Gilgit, Pakistan di wilayah bergolak Kashmir.

Mereka dipercayai dalam perjalanan untuk menghadiri pelancaran projek pelancongan di kawasan berkenaan.

Punca kejadian masih disiasat dan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Islamabad sedang berusaha mendapatkan laporan penuh berhubung nahas itu.

Kementerian Luar Negeri turut merakamkan ucapan takziah kepada seluruh anggota keluarga mangsa tragedi itu.