Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump berkata negara itu kini dalam keadaan ‘bersiap-siaga’ kepada sebarang potensi kemungkinan serangan susulan keatas kemudahan minyak Arab Saudi dimana negara itu menuduh Iran sebagai pihak bertanggungjawab.

Trump juga telah meluluskan penggunaan minyak simpanan untuk memastikan pasaran minyak dunia stabil selepas serangan Sabtu lalu yang mengakibatkan gangguan kepada hampir lima peratus bekalan minyak dunia.

Tindakan yang kemudiannya menyaksikan lonjakan 19 peratus harga minyak pada dagangan awal pagi Isnin, sebelum stabil pada kadar peningkatan 10 peratus.

“Ada sebab untuk kami percaya yang kami kenal siapa dalang serangan. AS kini dalam keadaan bersiap sedia. Kami menunggu laporan dari Arab Saudi dan akan bertindak jika perlu,” tulis Trump di laman Twitter beliau.


Imej satelit dikeluarkan pada Ahad mendedahkan kerosakan teruk pada kilang pemprosesan minyak Saudi Aramco setelah diserang oleh dron pada Sabtu lalu.


Imej dirakam satelit Sentinel 2 Suruhanjaya Eropah itu menunjukkan asap tebal di tengah kilang pemprosesan minyak terbesar dunia itu.

Pemberontak Houthi Yaman mengaku bertanggungjawab terhadap serangan itu.

Namun pegawai kanan Amerika Syarikat mendakwa Iran adalah dalang serangan.