Presiden Emmerson Mnangagwa pada Ahad memberi jaminan kepada rakyat Zimbabwe bahawa tindakan keganasan tidak akan dibenar untuk menggagalkan kemajuan yang dicapai setakat ini dalam usaha membina semula negara itu, lapor Agensi Berita Namibia (NAMPA).

Mesej jaminan itu dibuat susulan insiden letupan yang berlaku semasa beliau berkempen pada satu perhimpunan politik di Stadium White City, Bulawayo, bandar kedua Zimbabwe, yang mencederakan lebih 40 orang dengan tiga daripada mereka parah.

Bahan letupan, yang kelihatan dibaling meletup ketika Mnangagwa dan rombongannya bergerak turun dari pentas selepas berucap pada perhimpunan itu.

Presiden itu, yang dibawa keluar dengan selamat, diikuti rapat oleh kedua-dua naib presidennya iaitu Kembo Mohadi dan Jeneral Constantino Chiwenga serta isteri beliau, Marry, serta beberapa pegawai kanan Parti Zanu PF.

Letupan itu telah mencederakan Mohadi, Timbalan Speaker Parlimen iaitu Mabel Chinomona, Komisar Nasional Parti Zanu PF, Engelbert Rugeje, dan pengerusi nasional parti tersebut, Oppah Muchinguri.

Kecederaan mereka bagaimanapun tidak begitu serius.

Dalam satu mesej audio kepada rakyat, Mnangagwa telah mengutuk serangan bom itu dan berikrar untuk meneruskan pembaharuan politik serta ekonomi kerajaan pimpinan beliau.

-- BERNAMA