Syarikat penerbangan yang berpangkalan di Hong Kong, Cathay Pacific, mendedahkan kerugian mencecah ratusan juta dollar akibat perbuatan ‘panjang tangan’ kru penerbangan mereka.

Kecurian yang paling tinggi melibatkan aiskrim jenama Haagen-Dasz selain peralatan makanan, gelas dan roti meskipun semuanya itu boleh disimpan untuk penerbangan yang seterusnya.

Seramai enam pekerja telah dikenal pasti terlibat dalam perbuatan yang memalukan itu dan kini masih menunggu bentuk hukuman yang bakal dikenakan.

Ketua kru penerbangan, Vera Wu Yee-mei yang mewakili seramai 7,000 pekerja berkata, mencuri merupakan satu perbuatan yang secara terang-terangan melanggar polisi pekerjaan.

“Semua staf memahami ada polisi yang perlu dipatuhi. Anda hanya akan mempertaruhkan kerjaya anda semata-mata kerana minuman, roti atau sebatang pen,” katanya seperti dilaporkan media antarabangsa.

Sementara itu, seorang pramugari yang enggan dikenali mendakwa kru penerbangan lazimnya mengambil makanan yang akan dibuang.

“Biasanya makanan untuk penumpang selalu banyak lebihan. Peraturan Aturan keselamatan dan kesihatan makanan melarang pemindahan makanan dan minuman dari pesawat kecuali botol minuman alkohol yang belum dibuka atau kaviar,” katanya.