Pihak berkuasa Thailand menemui sebuah lagi kem tahanan pelarian Rohingya di sempadan Thailand-Malaysia yang dikatakan terbesar setakat ini.

Kem dipercayai dibina setahun lepas itu, ditemui di atas Bukit Khao Kaew yang bersempadan dengan Malaysia semalam, menurut wartawan Bernama yang berada di kawasan berkenaan.

Ia terletak hanya tiga kilometer daripada kem pertama yang mana 26 mayat pelarian Rohingya ditemui baru-baru ini, sehingga menyebabkan pihak berkuasa Thailand mengambil tindakan tegas ke atas aktiviti pemerdagangan manusia melibatkan pelarian Rohingya dan Bangladesh.

Kem itu dibina dengan lebih lengkap dan kukuh serta boleh memuatkan lebih 1,000 orang.

Ia dilengkapi 21 bilik tidur, lapan tandas, dua menara pemerhati, empat dapur memasak dan sebuah balai besar yang sedang dibina.

Turut dijumpai barang-barang keperluan seperti makanan dan pakaian, dipercayai ditinggalkan oleh penghuninya yang baru dipindahkan menyeberangi sempadan ke Malaysia.

Selain kem di bukit tersebut, terdapat tiga kem kecil ditemui tidak jauh dengan kem tersebut dan dibina dalam wilayah Malaysia di negeri Perlis yang bersempadan dengan Thailand.

Pihak berkuasa juga menemui tiga lagi mayat di atas Bukit Khao Keaw, Sadao, Songkhla, iaitu mayat seorang wanita dan dua lelaki.

Penemuan tiga mayat itu menjadikan secara keseluruhannya 36 mayat dijumpai di wilayah Songkhla, setakat ini.