UTAMAMALAYSIADUNIAPOLITIKVIDEOHIBURANSUKANGAYA HIDUPBISNESENGLISHPODCASTFOTORANCANGANTEKNOLOGI

LAPOR LANGSUNG: Rampasan kuasa tentera di Turki

Tentera Turki melancarkan rampasan kuasa pada Jumaat, turun ke jalanan di Ankara dan Istanbul.

Astro Awani
Sebuah kereta kebal cuba mengambil kedudukan di jalanan sambil orang ramai cuba menghalangnya dari terus mara di Ankara, Turki, pada 16 Julai, 2016. (AP Photo)

Pihak berkuasa Turki arah penutupan pangakalan udara Incirlik

Sat Jul 16 2016

Pihak berkuasa Turki pada Sabtu mengarahkan penutupan pangkalan udara Incirlik di Adana, yang digunakan oleh Amerika Syarikat (AS) dan angkatan sekutu lain dalam pertempuran menentang pemberontak di Syria, kata Konsulat AS.

"Pihak berkuasa tempatan menafikan pergerakan keluar dan masuk ke pangkalan udara Incirlik. Bekalan kuasa di sana juga sudah diputuskan," ujar Konsulat AS di Adana melalui pesanan teks selepas percubaan rampasan kuasa gagal menggulingkan pihak kerajaan.

104 pemberontak terbunuh dalam cubaan rampasan kuasa Turki: tentera

Sat Jul 16 2016

Kira-kira 104 orang yang terlibat dalam komplot rampasan kuasa di Turki terbunuh selepas cubaan untuk menjatuhkan kerajaan itu gagal, kata pemangku ketua angkatan tentera pada Sabtu.


Cubaan rampasan kuasa gagal - pemangku ketua tentera

Sat Jul 16 2016

Pemangku ketua angkatan tentera Turki General Umit Dundar berkata, cubaan rampasan kuasa dilakukan sebahagian anggota tentera untuk menggulingkan kerajaan telah gagal.

"Cubaan rampasan kuasa itu telah digagalkan," katanya pada satu siaran televisyen, sambil menambah 90 orang - termasuk 41 anggota polis dan 47 orang awam - "mati syahid."

Beliau juga berkata, ramai komander telah dibawa ke "lokasi yang tidak diketahui."


Erdogan gesa rakyat Turki terus berada di jalanan

Sat Jul 16 2016

Erdogan menggesa rakyat Turki agar terus kekal berada di jalanan menunjukkan protes mereka terhadap cubaan rampasan kuasa, sambil memberi amaran supaya tiada pemberontakan baru dilakukan.

90 mati, 1,154 cedera: agensi berita

Sat Jul 16 2016

90 orang mati, 1,154 cedera dalam cubaan rampasan kuasa Turki: agensi berita


Hampir 200 askar Turki serah diri di ibu pejabat

Sat Jul 16 2016

Hampir 200 orang askar Turki menyerah diri di ibu pejabat tentera, lapor agensi berita

Parlimen Turki adakan sidang luar biasa

Sat Jul 16 2016

Parlimen Turki di Ankara mengadakan persidangan luar biasa selepas cubaan rampasan kuasa oleh pihak tentera.

Panglima tentera diselamatkan, dibawa ke lokasi selamat: TV

Sat Jul 16 2016

Pasukan keselamatan Turki pada Sabtu menyelamatkan jeneral tentera tertinggi negara itu dalam satu operasi di Ankara, selepas satu cubaan rampasan kuasa, dan membawanya ke lokasi selamat.

Televisyen swasta CNN-Turk melaporkan, General Hulusi Akar diselamatkan selepas satu operasi dilancarkan di pangkalan udara Akinci, barat laut ibu negara itu.

Laporan sebelum ini menyebut, beliau ditahan sebagai tebusan pada peringkat awal rampasan kuasa Jumaat malam.


754 tentera Turki ditahan: agensi berita

Sat Jul 16 2016

Sebilangan besar angkatan tentera Turki ditangkap di seluruh negara selepas satu cubaan rampasan kuasa yang menurut kerajaan, merupakan angkara penyokong ulama Fethullah Gulen, agensi berita Anatolia melaporkan.

Seramai 754 anggota tentera Turki ditahan kerana terlibat dalam rampasan kuasa itu, kata agensi itu.

Menurut seorang pegawai Turki, 29 kolonel dan lima jeneral telah disingkirkan dari jawatan mereka.


Gulen kutuk cubaan rampasan kuasa Turki

Sat Jul 16 2016

Ulama Turki Fethullah Gulen mengutuk keras cubaan rampasan kuasa oleh tentera negara itu, menurut musuh Erdogan itu dalam satu kenyataan.

Sekurang-kurangnya 60 mati, 336 orang ditangkap di seluruh Turki: kerajaan

Sat Jul 16 2016

Sekurang-kurangnya 60 orang terbunuh dan 336 ditahan pada malam di mana keganasan tercetus di Turki, apabila elemen dalam tentera mengadakan cubaan rampasan kuasa, kata seorang pegawai kanan Turki.

Majoriti mereka yang terbunuh adalah orang awam dan kebanyakan mereka yang ditahan adalah tentera, kata pegawai itu, tanpa memberi maklumat lanjut.


Turki lantik ketua tentera baru: PM

Sat Jul 16 2016

Turki melantik Pemangku Ketua Tentera yang baru selepas cubaan rampasan kuasa dibuat bagi menggulingkan kerajaan, kata Perdana Menteri.

Binali Yildirim mengumumkan pelantikan General Umit Dundar, komander Tentera Pertama, ke jawatan itu, pada Sabtu.


Tentera rampasan kuasa Turki di Istanbul serah diri di jambatan Bosphorus: Gambar TV

Sat Jul 16 2016

Tentera rampasan kuasa Turki di Istanbul dilaporkan menyerah diri di jambatan Bosphorus: Foto televisyen

Jet jatuhkan bom dekat istana presiden Turki di Ankara: TV

Sat Jul 16 2016

Jet bertindak mengebom berhampiran istana presiden Turki di Ankara awal Sabtu ketika puak tentera cuba menjatuhkan kerajaan Presiden Recep Tayyip Erdogan.

Kepulan asap hitam dilihat di daerah Bestepe di mana istana itu terletak, televisyen NTV melaporkan.

Erdogan kata beliau tidak tahu di mana ketua tentera Turki

Sat Jul 16 2016

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan pada Sabtu berkata, beliau tidak tahu di mana ketua tentera Turki selepas cubaan rampasan kuasa itu.

"Saya tidak tahu hal ehwal mengenai ketua tentera" General Hulusi Akar, Erdogan memberitahu pemberita selepas terbang ke Istanbul, berikutan laporan media kerajaan sebelum itu yang mengatakan beliau telah ditahan sebagai tebusan oleh komplot rampasan kuasa.

42 mati di Ankara dalam pertempuran cubaan rampasan kuasa: TV memetik pendakwa

Sat Jul 16 2016

Berpuluh-puluh orang terbunuh dalam pertempuran di ibu negara Turki ketika kumpulan dalam tentera cuba untuk menjatuhkan kerajaan, lapor media tempatan, memetik pejabat pendakwa.

Empat puluh dua orang, 17 daripada mereka polis, yang lain orang awam, terbunuh di Ankara, televisyen NTV melaporkan, memetik pejabat ketua pendakwa daerah Golbasi.

PM Turki perintah tentera tembak pesawat yang dirampas komplot rampasan kuasa

Sat Jul 16 2016

Perdana Menteri Turki Binali Yildirim mengarahkan tentera untuk menembak jatuh pesawat yang dirampas oleh komplot rampasan kuasa, kata seorang pegawai pada Sabtu.

"Jet pejuang telah meninggalkan pangkalan udara di Eskisehir" di barat Turki bertujuan memburu jet penjahat itu, kata pegawai tersebut.

Erdogan sifatkan rampasan kuasa 'pengkhianatan', salahkan penyokong Gulen

Sat Jul 16 2016

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan mengutuk percubaan rampasan kuasa itu sebagai satu "pengkhianatan", meletakkan kesalahan ke atas penyokong musuhnya, ulama Turki Fethullah Gulen yang berpangkalan di AS.

"Apa yang dilakukan adalah pengkhianatan dan pemberontakan. Mereka akan menerima balasan yang berat atas tindakan pengkhianatan ini," katanya dalam satu kenyataan tegas di lapangan terbang di Istanbul.

Presiden itu berkata, hotelnya di sebuah resort di pantai Aegean, Marmaris dibom selepas dia meninggalkan tempat itu, tetapi beliau akan terus bertahan.

Lebih daripada 120 orang ditangkap dalam cubaan rampasan kuasa - PM Turki

Sat Jul 16 2016

PM Turki berkata, lebih daripada 120 orang ditangkap dalam cubaan rampasan kuasa.


Erdogan berikrar tidak akan menyerahkan Turki kepada ‘penjajah’

Sat Jul 16 2016

Erdogan berikrar tidak akan menyerahkan Turki kepada ‘penjajah’

Ratusan sambut Erdogan di lapangan terbang Istanbul

Sat Jul 16 2016

Ratusan penyokong menyambut ketibaan Recep Tayyip Erdogan pada Sabtu sebaik beliau tiba di lapangan terbang di Istanbul, susulan cubaan rampasan kuasa dibuat sebahagian pihak tentera.

Sorakan gemuruh mengiringi kereta yang dinaiki presiden itu selepas pesawat yang dibawanya mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Ataturk, seperti disiarkan di saluran televisyen NTV.

Pesawat bawa Erdogan tiba di lapangan terbang Istanbul

Sat Jul 16 2016

Pesawat yang membawa Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Ataturk pada Sabtu selepas cubaan rampasan kuasa menjatuhkan kerajaan, menurut sumber presiden.

Sekumpulan tentera turut menceroboh premis media swasta Turki, Dogan Media, menurut saluran CNN-Turk syarikat itu, ketika siaran langsungnya dihentikan oleh kumpulan berkenaan.

Hormati institusi demokratik Turki, kata jurucakap Merkel

Sat Jul 16 2016

Jurucakap Canselor Jerman, Angela Merkel berkata, institusi demokratik di Turki ‘perlu dihormati’.

“Sokongan perlu diberikan kepada kerajaan yang dipilih menerusi pilihan raya. Bagi melindungi nyawa manusia, segala perkara perlu dilakukan,” katanya.

Sementara itu, Kementerian Luar Jerman menyeru rakyatnya di Turki agar mengambil “langkah berjaga-jaga” dan mengelak daripada memasuki tempat-tempat awam.

Situasi ‘dalam kawalan’, kata PM Turki

Sat Jul 16 2016

Perdana Menteri Turki, Binali Yildirim pada Sabtu berkata, situasi di Turki kini “sebahagian besarnya dalam kawalan,” menerusi siaran televisyen NTV, dalam reaksinya kepada cubaan rampasan kuasa bertujuan menjatuhkan kerajaan.

Agensi perisikan Turki, MIT, menjadi sasaran sebuah helicopter yang dirampas namun cubaan rampasan kuasa tersebut ‘gagal’, kata jurucakapnya kepada NTV dan menambah tiada kecederaan dilaporkan bagi pihak MIT.

Saluran CNN-Turk aktifkan ciri Facebook Live

Sat Jul 16 2016

NATO gesa ‘kehormatan penuh terhadap institusi demokrasi Turki’

Fri Jul 15 2016

Ketua Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) Jens Stoltenberg meluahkan sokongan terhadap sekutunya, Turki, sebagai sebuah “institusi demokratik”, selepas tentera melancarkan cubaan rampasan kuasa terhadap Presiden Recep Tayyib Erdogan.

“Saya menyeru institusi demokrasi dan perlembagaan Turki dihormati. Turki adalah sekutu NATO yang amat dihargai,” kata Stoltenberg dalam satu kenyataan.

“Saya sudah berhubung dengan menteri luar Turki, Mevlut Causoglu. Saya sedang mengikuti dengan rapat dan bimbang dengan insiden ini."


Agensi perisikan Turki, MIT berkata situasi kini ‘kembali normal’

Fri Jul 15 2016

Agensi perisikan Turki MIT berkata, situasi kini ‘kembali normal’ selepas cubaan rampasan kuasa dilakukan, menurut jurucakap.

Moscow ‘amat bimbang’ situasi di Turki

Fri Jul 15 2016

Moscow pada Sabtu meluahkan ‘kebimbangan’ mengenai situasi di Turki, selepas tentera Turki mula dikerahkan untuk berada di jalanan Ankara dan Istanbul.

“Moscow sangat bimbang mengenai perkembangan berita yang terjadi di Turki,” kata jurucakap Kremlin, Dmitry Peskov.

Peskov juga berkata, Presiden Rusia Vladimir Putin telah dimaklumkan mengenai situasi di Turki oleh kementerian luar Rusia dan perkhidmatan perisikannya.

“Keselamatan dan rakyat Rusia di Turki menjadi keutamaan ketika ini,” jelasnya.


Obama seru Turki elak pertumpahan darah 

Fri Jul 15 2016

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menyeru seluruh rakyat Turki untuk mengelak ‘sebarang insiden pertumpahan darah dan keganasan’ susulan kejadian rampasan kuasa yang sedang berlangsung di negara itu.

17 polis terbunuh

Fri Jul 15 2016

17 orang pegawai polis maut dalam komplot rampasan kuasa yang terjadi di Turki, lapor agensi.

Kereta kebal dikerahkan di luar perkarangan parlimen Turki

Fri Jul 15 2016

Pada lewat malam Jumaat, tentera Turki telah mengerahkan beberapa kereta kebal mengambil kedudukan di luar perkarangan parlimen di Ankara, agensi berita Dogan melaporkan.

Beberapa letupan kuat juga kedengaran di Ankara tatkala jet-jet pejuang terus berlegar di ruang udara bandar berkenaan.

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan berkata, komplot rampasan kuasa “tidak akan berjaya.”

Erdogan mengutuk 'percubaan' oleh minoriti dalam tentera

Fri Jul 15 2016

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, bercakap dari satu lokasi selamat menurut sumber presiden, menggesa orang ramai turun ke jalanan untuk menentang rampasan kuasa.

"Saya percaya komplot rampasan kuasa ini tidak akan berjaya," katanya, bercakap menggunakan telefon bimbit menerusi FaceTime dalam reaksi pertamanya susulan tindakan diambil angkatan tentera Turki.

Tentera Turki mengisytiharkan undang-undang tentera dan perintah berkurung

Fri Jul 15 2016

Stesen televisyen negeri TRT berkata, tentera telah mengisytiharkan undang-undang tentera dan perintah berkurung, dalam satu kenyataan ditandatangani kumpulan yang menggelarkan diri mereka Council for Peace in the Homeland.

"Kuasa di negara ini telah dirampas secara keseluruhannya," menurut satu kenyataan tentera yang dipetik media Turki.

Ia berkata, rampasan kuasa itu telah dilancarkan "bagi memastikan dan mengembalikan perintah berperlembagaan, demokrasi, hak asasi manusia dan kebebasan dan membenarkan keluhuran undang-undang di negara ini diguna pakai, untuk memulihkan keadaan yang terganggu".

"Semua perjanjian dan komitmen antarabangsa kami kekal sah. Kami berharap hubungan baik kita akan berterusan dengan semua negara dalam dunia," kata kenyataan itu.

Moscow seru Turki elak semua ‘pertumpahan darah'

Fri Jul 15 2016

Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov menggesa Turki agar mengelakkan semua jenis "pertumpahan darah" ketika tentera berada di jalanan di bandar-bandar utama negara itu dalam satu cubaan rampasan kuasa pada Jumaat.

Dalam satu sidang akhbar bersama Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry, Lavrov berkata, "masalah di Turki perlu diselesaikan mengikut perlembagaan."

John Kerry harap keamanan dan ‘kesinambungan’ di Turki

Fri Jul 15 2016

Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry berkata, beliau masih cuba mengikuti perkembangan peristiwa yang begitu pantas di Turki.

Bagaimanapun, katanya, apa pun yang berlaku, beliau berharap Turki akan dapat menyelesaikan krisis itu di samping memelihara keamanan, kestabilan dan menghormati " kesinambungan."

Ketua jeneral Turki ditahan di ibu pejabat tentera

Fri Jul 15 2016

Ketua tentera Turki telah ditahan di ibu pejabat tentera di ibu negara Ankara, menurut laporan agensi berita Anadolu yang dikendalikan negeri.

"Jeneral Hulusi Akar telah ditahan sebagai tebusan oleh sekumpulan tentera yang cuba melakukan pemberontakan," kata agensi itu memetik "sumber yang boleh dipercayai".

Tentera dakwa telah merampas kuasa

Fri Jul 15 2016

Tentera Turki berkata ia kini mengambil alih kuasa.

"Kuasa di negara ini telah dirampas secara keseluruhannya," kata satu kenyataan tentera yang disiarkan stesen televisyen NTV, tanpa memberi maklumat lanjut.

Laman web tentera itu dapat diakses buat waktu ini.

Kereta kebal tentera Turki dikerahkan di luar lapangan terbang Ataturk di Istanbul

Fri Jul 15 2016

Kereta kebal tentera Turki dikerahkan di luar lapangan terbang Ataturk di Istanbul, menurut laporan stesen televisyen tempatan.

Perdana Menteri Turki mengutuk ‘usaha haram’ oleh ‘kumpulan’ dalam tentera

Fri Jul 15 2016

Perdana Menteri Turki Binali Yildirim pada Jumaat mengecam apa yang disifatkannya “cubaan bertindak menyalahi undang-undang” oleh unsur-unsur dalam tentera.

Pasukan keselamatan Turki menutup sebahagian jambatan Bosphorus di Istanbul

Fri Jul 15 2016

Jambatan Bosphorus dan Fatih ditutup oleh gendarmerie - cabang tentera Turki khusus untuk keselamatan dalam negeri - bagi trafik dalam perjalanan dari Asia ke Eropah, lapor televisyen NTV.

Jet tentera Turki kedengaran terbang rendah di Ankara

Fri Jul 15 2016

Jet kedengaran terbang rendah di ibu negara itu, manakala rakyat bergegas mengambil perlindungan di rumah masing-masing.

#Ankara#Istanbul#rampasan kuasa tentera#Turki
Niaga AWANI

Niaga AWANI

Berita niaga dan ekonomi dalam dan luar negara serta analisis dan temubual bersama tokoh-tokoh perniagaan
AWANI Jr

AWANI Jr

AWANI Jr adalah satu platform yang kami sediakan untuk memberi ruang kepada pelajar-pelajar sekolah mengetengahkan hasil kreativiti untuk dikongsikan.
Komuniti AWANI

Komuniti AWANI

Ada pelbagai cerita kemanusiaan dalam setiap komuniti, dan impaknya adalah besar. Saksikan cerita komuniti yang dihantar oleh anda, disampaikan oleh artis kesayangan tanahair.
AWANI Sarawak

AWANI Sarawak

Laporan berita ringkas, padat komprehensif dari Negeri Bumi Kenyalang.
Awani 7.45

Awani 7.45

Jarum jam bergerak terlalu pantas. Kerana pembinaan semula negara sedang gigih digerakkan, buletin utama Astro AWANI kini bersiaran seawal 7.45 malam. Jangan lupa janji temu anda dengan kami di Saluran 501 Awani!
Agenda AWANI

Agenda AWANI

Isu utama harian dan mingguan dikupas dengan mendalam oleh ahli panel.
AWANI Pagi

AWANI Pagi

Kupasan lebih mendalam beberapa tajuk berita
Cerita Normal Baharu

Cerita Normal Baharu

Penularan COVID-19 memaksa semua pihak mengubah setiap aspek kehidupan dan operasi kepada normal baharu. Apa cabaran untuk setiap syarikat dan industri mengubah kebiasaan mereka secara drastik demi kelangsungan hidup?
Consider This

Consider This

There are multiple sides to the stories and issues of the day. Melisa and Sharaad speak to various experts and stakeholders to understand their perspectives – so you can consider all sides of the news.
Notepad with Ibrahim Sani

Notepad with Ibrahim Sani

Notepad examines what is hot in the world of business and technology. Ibrahim Sani attends global business and tech conferences like the CES, WWDC, WEF, and more, and reports directly from these locations to for you.
Let's Talk

Let's Talk

Sharaad Kuttan takes a deeper look at events packed in this half hour show for wider knowledge, greater understanding and better comprehension of the news that matter to you. He rocks!
The Future is Female

The Future is Female

Women with extraordinary stories share their experience with Melisa Idris, on The Future Is Female
AWANI Review

AWANI Review

Fronted by Cynthia Ng, AWANI Review is a series of in-depth conversations with industry captains and influential leaders shaping the future of business.
AWANI Byte

AWANI Byte

AWANI Byte merupakan laporan ringkas berkaitan isu-isu semasa yang sesuai ditonton di pelbagai platform. Laporan dalam tempoh 1 hingga 3 minit ini memaparkan perkembangan terkini dalam dan luar negara.
Undi Bootcamp

Undi Bootcamp

You're 18, you can vote: now what? Undi Bootcamp is a one-stop series for new voters (and those who just need a refresher). Join us as we find answers to real questions and put your favourite experts on the grill.
KiniTV

KiniTV

Laporan berita dalam dan luar negara berbahasa Inggeris terbitan KiniTV Sdn Bhd
Menang Saham

Menang Saham

Menang Saham Bersama DDNK berkongsi tips mudah untuk orang menyertai saham serta analisis terkini berkaitan pasaran saham Malaysia dan Dunia.
Kamek Anak Sarawak

Kamek Anak Sarawak

A series of exclusive interviews with the Sarawak State Government Senior Officials to feature the development and success stories of Sarawak State.
Lan Berdagang

Lan Berdagang

Sharing the success of SME-Small and Medium Entrepreneurs in Sarawak. Contents related to market form, career opportunities, assistance and support
Health Matters

Health Matters

Explore the wonderful world that is the human body. Dishen Kumar speaks to physicians, clinicians, researchers, patients and more, as we explore our pursuit to be healthy
Bual Bola

Bual Bola

Perbincangan bola sepak dari analisis perlawanan mingguan BPL hingga ke perkongsian liga fantasi pilihan anda.
Week Ahead

Week Ahead

Week Ahead brings you the latest of what’s coming so you can stay on top of things.
Fokus Minggu Depan

Fokus Minggu Depan

FokusMingguDepan - Melengkapi setiap sudut pemberitaan dengan liputan apa yang akan terjadi dalam dan luar negara.
Agenda AWANI Asia

Agenda AWANI Asia

Agenda AWANI Asia dengan kerjasama China Radio International membincangkan masa depan Asia serta impak terhadap perkembangan teknologi, ekonomi, pertanian, pendidikan dan pembangunan.
AWANI Global

AWANI Global

AWANI Global dihoskan oleh Rizal Zulkapli, meneroka isu-isu Antarabangsa dan kesannya kepada Malaysia Baharu.
AWANI Tonight

AWANI Tonight

AWANI Tonight is Astro AWANI’s signature English News programme featuring facts, insights, and bite-sized analyses behind major headlines of the day in 15 minutes.