Ketika Cho Nwe Soe pergi ke mahkamah Yangon bulan lalu dengan suaminya, dia menjangkakan bahawa suaminya, Aung San Lin hanya akan didenda kerana menganjurkan solat berjemaah di jalanan tanpa permit pada tahun lalu.

Dia membayangkan mereka akan dapat pulang kemudiannya untuk bersiap-siap menyambut Ramadan.

Namun bukan itu yang terjadi. Sebaliknya, suaminya yang berusia 41 tahun dan enam lagi Muslim Myanmar lain, dihukum penjara selama tiga bulan.

Semuanya gara-gara menganjurkan solat tarawih di ruang jalanan terbuka, berikutan madrasah mereka diarahkan tutup oleh golongan nasionalis Buddha.

Salah sebuah madrasah yang terpaksa ditutup operasi gara-gara desakan golongan nasionalis Buddha. - Reuters

“Saya seperti orang gila. Saya tidak tahu apa perlu dilakukan,” ujar Cho Nwe Soe, sambil menyapu air matanya. Dia berkongsi pengalamannya itu di sebuah kedai teh yang diusahakannya bersama suami selama 12 tahun di pekan Thaketa.

Hukuman penjara itu telah lama meresahkan orang Islam di negara yang majoritinya beragama Buddha itu.

Hal tersebut membuatkan badan pemantau hak asasi manusia mendesak kerajaan pimpinan Aung San Suu Kyi supaya menjamin kebebasan beragama.

Tumpuan dunia tentang nasib orang Islam di Myanmar banyak terpusat kepada minoriti Rohingya di negeri Rakhine. Penindasan yang dilakukan tentera telahpun membuatkan hampir 700,000 orang melarikan diri ke Bangladesh.

Para aktivis berkata, hukuman penjara ke atas imam-imam adalah satu bentuk peringatan bahawa orang Islam di seluruh negara itu dicengkam diskriminasi dan hak asasi mereka dicabul.

Dua buah madrasah di Yangon, yang berfungsi sebagai sekolah dan juga tempat bersolat, telah dipaksa tutup oleh pihak berkuasa tempatan Mei tahu lalu kerana didesak oleh kumpulan nasionalis Buddha.

Alasannya, tempat itu beroperasi tanpa izin.

Tin Shwe meneliti surat mahkamah menegnai hukuman anaknya di kediamannya di pekan Thaketa. - Reuters

Takut untuk bersolat

Kini, Cho Nwe Soe, yang telah menukar agama dari seorang penganut Buddha menjadi seorang Muslim selepas berkahwin pada 25 tahun lalu, terpaksa bersendirian mengendalikan kedai tehnya demi menyara hidup anak-anaknya.

Kedai mereka hanyalah sebuah ruang kecil. Beberapa ayat suci al-Quran terlihat digantung di dinding lusuh manakala meja-meja usang diletakkan di atas lantai kayu yang permukaannya tidak rata.

Salah sebuah madrasah yang ditutup operasi pada tahun lalu terletak dekat dengan kedai teh itu. Hanya sebab tekanan dari pihak berkuasa, mereka kehilangan ramai pelanggan.

Orang Islam di Myanmar mula menyambut Ramadan pada Khamis lalu, sama seperti di Malaysia.

“Jika bersolat itu satu jenayah, kita perlu penjarakan keseluruhan umat manusia.

“Sekarang ini semua orang takut untuk bersolat secara berjemaah,” keluh salah seorang pengetua madrasah yang ditutup, Tin Shwe, 56. Anak Tin Shwe, Soe Moe Oo, juga telah dihukum penjara bulan lalu.

Cho Nwe Soe dan Aung San Lin sebelum ini sering menghabiskan Ramadan dengan beribadah dan menjalankan perniagaan itu bersama.

Namun tahun ini, dia tidak membuka kedainya. Cho Nwe Soe berkata, dia tidak larat untuk melakukan semuanya secara bersendirian.

“Saya juga mahu menumpukan pada soal ibadah sepanjang Ramadan ini dan mendoakan keselamatan suami saya. Ada pelanggan yang bertanya tentang keai, tai saya tidak akan membukanya,” kata Cho Nwe Soe.

Lazimnya sewaktu menyambut Syawal, pasangan itu akan memasak untuk menjamu sanak-saudara dan tetamu mereka.

Tahun ini, bagaimanapun, Cho Nwe Soe telah meminta supaya rumahnya tidak diziarahi. Dia hanya mahu memasak samai, iaitu hidangan manisan tradisional, untuk diberikan kepada Aung San Lin.

"Saya tidak menyambutnya tahun ini," ujarnya. "Saya cuma mahu melawatnya di penjara dan menghabiskan masa dengannya."