Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump pada Jumaat mengeluarkan kenyataan bahawa arahan serangan ke atas komander keselamatan dan kecerdasan Iran, Jeneral Qassem Soleimani adalah bagi menghentikan peperangan dan bukan untuk memulakannya.

Jelas Trump, Soleimani merancang melakukan "serangan yang dekat dan jahat" terhadap Amerika.

"Kami menangkap dan menamatkannya," kata Trump kepada wartawan pada sidang media khas sehari selepas tercetusnya mogok berikutan kematian jeneral perang itu di lapangan terbang Baghdad pada Jumaat.

Tambah Trump, keputusannya dalam membuat serangan itu adalah sebagai satu langkah pencegahan dan bukannya pencerobohan.

"Kami mengambil tindakan malam tadi (Khamis) untuk menghentikan peperangan; kami tidak mengambil tindakan untuk memulakan perang," ujar Trump.

Malah, beliau juga memberi amaran kepada pemimpin pengganas Iran yang lain untuk membatalkan niat melakukan serangan balas kerana tindakan mereka itu boleh menggugat kestabilan di rantau itu.

"Kami tidak berniat untuk merubah rejim pemerintahan.

“Penggunaan senjata proksi Iran perlu dihentikan dan ia mesti berakhir sekarang,” katanya.



Selain itu, Trump ‘memuji’ kekuatan ketenteraan AS, dan berkata negara itu mempunyai "kecerdasan teknologi terbaik di dunia."

"Sekiranya orang Amerika di mana-mana diancam, kami mempunyai semua sasaran yang sudah dikenal pasti sepenuhnya, dan saya bersedia untuk mengambil apa-apa tindakan, khususnya merujuk kepada Iran," jelas Trump.

Dalam pada itu, seorang pegawai pertahanan AS juga memberitahu CNN pada Jumaat bahawa AS akan menambah ribuan tentera tambahan ke Timur Tengah di tengah-tengah pergolakan ketegangan dengan Iran berikutan protes kedutaan AS dan kematian Soleimani.

Pentagon telah menyalahkan Soleimani dan Pasukan Qudsnya kerana menyerang pangkalan gabungan di Iraq dalam beberapa bulan kebelakangan ini, termasuk serangan 27 Disember yang berakhir dengan kematian seorang kontraktor Amerika dan kakitangan Iraq.

Pentadbiran Trump juga menyalahkannya kerana melakukan serangan ke atas kedutaannya di Baghdad pada 31 Disember lalu.

Pengeboman kedutaan AS di Iraq pada 31 Disember lalu telah menyebabkan serangan susulan menerusi udara (dron) ke atas kumpulan militan yang disokong Iran.