PUTERA bongsu pemerintah Sharjah, Sheikh Khalid bin Sultan Al Qasimi meninggal dunia pada Isnin pada usia 39 tahun di London, menurut Pejabat Media Sharjah.

Presiden Emiriah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Khalifa bin Zayed bin Sultan Al Nahyan telah mengumumkan tempoh berkabung selama tiga hari apabila jenazah Khalid dihantar pulang.

Bendera akan dikibarkan separuh tiang sepanjang tempoh berkabung itu, menurut Kementerian Hal Ehwal Presiden.

Pemerintah Sharjah, Sheikh Sultan bin Muhammad Al Qasimi juga mengumumkan pemergian anakandanya melalui muat naik di Instagram.

“Sheikh Khalid bin Sultan Al Qasimi berada dalam jagaan Tuhan,” katanya menerusi entri Instagramnya.



Khalid merupakan seorang pereka fesyen di United Kingdom dan pemilik bersama jenama Qasimi Homme, di mana koleksinya membuat penampilan sulung pada 2008.

Beliau pernah menuntut ilmu di Sekolah Tonbridge di Kent, England dan kemudiannya belajar bahasa Sepanyol dan Perancis di University College London serta mendapat ijazah sarjana muda dalam bidang seni bina di Association School of Architecture.



Reka bentuk pakaiannya pernah dipamerkan di Minggu Fesyen London dan Paris.

Sementara itu, Sultan bin Muhammad Al Qasimi merupakan graduan dari Universiti Exeter dan telah memerintah Sharjah sejak 1972.

Putera sulongnya, Sheikh Mohammed bin Sultan Al Qasimi dilaporkan meninggal dunia pada usia 24 akibat pengambilan dadah berlebihan pada 1999.

Memetik laporan British The Sun, beliau ditemui di bilik mandinya dan dikelilingi jarum suntikan dan tali leher diikat pada tangannya.