Seorang terbunuh dan 10 lagi cedera apabila sebuah van melanggar pejalan kaki berhampiran sebuah masjid di utara London dalam satu insiden pada Isnin.

Kes itu kini disiasat oleh pegawai menangani keganasan, menurut polis.

"Seorang lelaki disahkan meninggal dunia di tempat kejadian," kata polis Metropolitan dalam satu kenyataan.

Polis berkata, lapan orang telah dibawa ke tiga hospital berasingan dan dua orang dirawat di tempat kejadian kerana cedera ringan.

BACA: Van langgar pejalan kaki di London, beberapa orang cedera



Seorang pemandu van berusia 48 tahun, yang ditahan oleh orang awam di tempat kejadian dan kemudian ditangkap oleh polis, telah dibawa ke hospital dan akan tertakluk kepada penilaian kesihatan mental.

Sementara itu, Perdana Menteri Theresa May berkata, insiden itu diklasifikasi oleh polis sebagai kemungkinan serangan pengganas.

"Polis telah mengesahkan kejadian ini dianggap sebagai kemungkinan serangan pengganas.

"Saya akan mempengerusikan mesyuarat tergempar pagi ini," katanya sambil melahirkan simpatinya terhadap mangsa dan keluarga mereka.

Pada masa sama, Majlis Islam Britain berkata, seorang lelaki kulit putih sengaja memandu kenderaannya merempuh jemaah sebuah masjid berhampiran utara London, memetik saksi dan video yang merakamkan insiden itu.

"Kelihatannya seorang lelaki kulit putih dalam sebuah van dengan sengaja merempuh sekumpulan jemaah yang ketika itu sedang merawat seseorang yang telah jatuh sakit," katanya dalam satu kenyataan.

Katanya, kejadian itu merupakan manifestasi Islamophobia yang paling ganas di Britain sejak kebelakangan ini dan menggesa langkah keselamatan tambahan diambil di kawasan masjid ketika Ramadan semakin hampir ke penghujungnya.