Berita  | Dunia

Ronaldo sumbang RM6.2 juta kepada rakyat Palestin sempena Ramadan

Ronaldo sumbang RM6.2 juta kepada rakyat Palestin sempena Ramadan
Agensi media Sepanyol melaporkan, biarpun Ronaldo itu tidak menguar-uarkan kerja amalnya, namun ia diketahui menerusi sebaran di media sosial. - Reuters
BINTANG Juventus, Cristiano Ronaldo sekali lagi menunjukkan sokongannya terhadap penduduk Palestin apabila dilaporkan menyumbangkan AS$1.5 juta (RM6.2 juta) menerusi Yayasan Kebajikan Onwadan.

Sumbangan itu dikatakan sebagai tanda prihatin Ronaldo terhadap kesengsaraan penduduk di Gaza yang terus dibedil Israel biarpun di bulan Ramadan.

Agensi media Sepanyol melaporkan, biarpun penyerang Portugal itu tidak menguar-uarkan kerja amalnya, namun ia diketahui menerusi sebaran di media sosial.
Ini bukan kali pertama Ronaldo menunjukkan solidariti terhadap rakyat Palestin.

Ronaldo sebelum ini trofi kasut emas yang dimenanginya pada tahun 2012 dan menyumbangkannya untuk pembinaan beberapa buah sekolah di Gaza.

Pemenang lima kali Ballon d'Or itu juga menolak untuk menukar baju dengan pemain Israel selepas perlawanan kelayakan Piala Dunia antara Portugal dan Israel pada tahun 2013.

Ronaldo juga pernah bertemu dengan seorang peminat ciliknya yang terselamat daripada serangan Israel dan menyerahkan kemeja-T istimewa kepadanya.

Tidak cukup dengan itu, Ronaldo juga mendermakan sejumlah besar kepada Yayasan Make-A-Wish dan Palang Merah, dan dia juga memainkan peranan sebagai duta untuk beberapa badan amal, antaranya seperti Save The Children, Unicef ​​and The World Vision.

Tag: Cristiano Ronaldo, Ramadan, Israel, Gaza, serangan, Portugal, media sosial, rakyat, Palestin


Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.