Untuk kali keempat dalam musim salji ini, jerung ditemui di perairan Cape Cod, Massachusetts, Amerika Syarikat (AS) – bukan dalam keadaan bebas berenang tetapi tersadai beku.

Penemuan itu menunjukkan situasi terkini yang membimbangkan di AS berikutan dilanda cuaca ekstrem, dengan kitaran musim dingin kali ini membuatkan beberapa kawasan di timur laut negara itu mencecah suhu di bawah paras beku.

Newsweek melaporkan, seorang warga tempatan membuat panggilan kecemasan ke Pusat Konservasi Jerung Putih Atlantik apabila dia menemui bangkai jerung di sebuah teluk kecil di Massachusetts.

Pusat tersebut merumuskan bahawa jerung tersebut mati mengejut akibat suhu yang menjunam secara drastik, hingga membuatkan jerung itu hilang upaya navigasi lalu terdampar mati.

Berita kematian jerung keempat itu menyusul selepas tiga ekor jerung dari spesies sama ditemui mati di Cape Cod sebelum ini.

Spesies jerung thresher itu mempunyai ciri rupa bentuk ekor yang panjang yang digunakan untuk melibas dan membunuh ikan.

Pakar haiwan itu berkata, jerung spesies tersebut tidak mempunyai kelebihan dalam menangani perubahan iklim mendadak dan tidak dapat menjana tenaga haba yang cukup dalam suhu sejuk.

“Apabila suhu menjunam dalam tempoh yang panjang, organ penting jerung itu tidak dapat berfungsi dengan baik. Jerung itu akan terkejut dan mati,” kata kenyataan pakar yang disiar Cape Cod Times.

Pihak berkuasa tempatan juga menerima laporan tentang beberapa ekor penyu yang ditemui mati dalam kesejukan musim dingin kali ini.

Terbaru dalam media sosial, tersebar gambar sekumpulan penyu yang diselamatkan di pesisiran pantai sekitar St. Joseph Peninsula, Florida, selepas ditemui dalam keadaan lemah.

“Kedua-dua haiwan itu (jerung dan penyu) akhirnya akan tersadai berdekatan pantai apabila keadaan fizikal dan persekitaran yang terlalu sejuk untuk berenang.

“Begitupun, penyu boleh mengambil nafas di permukaan air dan mempunyai sedikit kelebihan untuk bertahan dan pulih, berbanding jerung yang bernafas hanya menerusi pergerakan di dalam air.

BACA: 18 maut dalam cuaca sejuk ekstrem di timur laut Amerika Syarikat

GALERI FOTO: Amerika membeku!