Tutup

Berita  | Dunia

Selepas pisang, seni durian dilekat pada dinding pula

Selepas pisang, seni durian dilekat pada dinding pula
Durian Tape to White Wall cuba meniru karya seni pisang hasil cetusan idea artis dari Perancis.
SINGAPURA: Durian Tape to White Wall cuba meniru karya seni pisang hasil cetusan idea artis dari Perancis.

Jika karya seni pisang dilekatkan pada dinding boleh dijual pada harga AS$120,000 (RM499,752), bagaimana dengan durian?

Pertubuhan tempatan di Singapura saling bertanyakan tentang perkara itu di media sosial masing-masing selepas seorang pengumpul warga Perancis membeli karya seni pisang tersebut yang kemudiannya dimakan oleh seorang artis lain pada Sabtu lalu.

Difahamkan, karya seni pisang digelar Comedia itu adalah hasil cetusan idea artis dari Perancis, Maurizio Cattelan dan dipamerkan di Art Basel di Miami Beach, Florida.
Isnin lalu, satu lagi karya seni digelar Durian Tape to White Wall berharga S$163,056 (RM499,531) dipamerkan di kedai durian dan pencuci mulut, 99 Old Trees.

Durian Mao Shan Wang seberat 2.15 kilogram itu dijangka 'rosak' dalam tempoh tiga hari.
99 Old Trees menerusi kapsyen pada gambar yang dimuat naik di Facebook menyatakan, "Ia kelihatan seperti seni, berbau seperti kentut. Hasil seni ini adalah untuk memperingati susah payah nenek moyang kita. Pita pelekat itu menjadi simbol penindasan ketika zaman penjajahan sebelum ini".

"Ada individu membuat tawaran, namun kami sangka mereka hanya bergurau," kata pengurusnya, Kelvin Tan.

Ketika ditanya The Straits Times sama ada jika ada orang membuka dan memakan durian itu sebagai satu bentuk seni seperti dilakukan artis, David Datuna kepada hasil karya seni pisang Cattelan, Kelvin berkata, dia tidak kisah dan berita buruknya adalah pita pelekat itu tidak cukup kuat untuk menampung buah durian tersebut dan ia telah terjatuh.

Menurutnya, Durian Tape to White Wall itu telah dijual pada harga jauh lebih murah daripada yang ditawarkan. - Agensi


Tag: Durian Tape to White Wall, karya seni pisang, Singapura, media sosial, Comedia, artis dari Perancis, Maurizio Cattela, Art Basel



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.