United Kingdom dijangka membuka semula sesi persekolahan mereka bermula 1 Jun ini selepas semua sekolah ditutup sejak 20 Mac lalu.

Menurut pihak berkuasa, pembukaan sekolah itu termasuk pra-sekolah melibatkan kanak-kanak berusia empat hingga enam tahun.

Susulan itu, Ketua Pemengang Amanah Lima Sekolah, David Waugh merancang untuk meletakkan kanak-kanak pra-sekolah itu ke zon mini, yang mengasingkan pintu masuk, jadual harian dan kawasan beriadah.

“Langkah-langkah utama yang kami lakukan adalah penjarakan sosial. Kami juga mengasingkan antara golongan muda dan dewasa, di mana kami menempatkan kanak-kanak di satu kawasan yang tidak melebihi usia 15 tahun, sementara untuk golongan dewasa akan berada dalam kumpulan yang tidak lebih dari lapan orang dan kedua-duanya tidak bertemu,” ujarnya.

Langkah membuka sekolah mendapat tentangan keras kesatuan guru, yang berpendapat ia terlalu berisiko untuk kakitangan sekolah, pelajar dan keluarga mereka, serta berpotensi mencetuskan lonjakan jangkitan COVID-19.

Namun, dengan inisiatif yang dicadangkan, Waugh yakin tindakannya itu selamat buat pelajar dan kakitangan sekolah.

Persatuan pengajar NASUWT memaklumkan, tinjauan 29,000 ahli mendapati hanya lima peratus guru berpendapat bahawa adalah selamat untuk pelajar kembali ke sekolah bulan depan.

Simon Kennedy, jurucakap NASUWT mengatakan bahawa pembukaan sekolah harus dilakukan dengan cara yang selamat dan selamat.