Tutup
announcement
NOTIS
Beralih ke pengalaman baharu laman web Astro AWANI. Klik di sini!

Berita  | Dunia

Setahun memperingati tragedi bot terbalik Sungai Danube

Setahun memperingati tragedi bot terbalik Sungai Danube
Mengenang tragedi Sungai Danube, seorang wanita memakai pakaian tradisional Korea, hanbok, sebagai tanda penghormatan kepada mangsa yang terkorban. - Reuters
BUDAPEST: Satu upacara peringatan diadakan pada Jumaat sebagai ulang tahun pertama nahas Sungai Danube yang menyaksikan lebih 20 pelancong Korea Selatan terkorban selepas bot persiaran mereka bertembung dengan kapal pesiaran sungai.

Sekurang-kurangnya 25 dari 33 pelancong Korea Selatan maut ketika bot Hableany terbalik dan tenggelam pada malam 29 Mei 2019.

Selain itu, dua anak kapal juga maut sementara seorang lagi pelancong wanita dari Korea Selatan masih hilang.

Dalam upacara yang diatur pengusaha Hableany, kalungan bunga diturunkan ke dalam air dari kapal berhampiran lokasi nahas.
Peringatan rasmi kemudian diadakan dengan penyertaan pihak berkuasa dari Hungary dan Korea Selatan di tebing Sungai Danube, di kaki Jambatan Margit, yang menyaksikan Hableany dirempuh dari belakang dan oleh kapal persiaran Viking Sigyn.

Kapten kapal pesiaran itu didakwa atas tuduhan menjadi punca nahas itu, namun sesi pendakwaan  ditangguhkan sehingga September susulan pandemik COVID-19.


Tag: Danube, karam, Budapest, kapal pesiaran, korea selatan



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.