Suspek kes pedofilia warga Perancis yang disyaki melakukan jenayah seksual terhadap lebih 300 kanak-kanak di Indonesia, meninggal dunia dipercayai akibat menggantung diri ketika dalam tahanan polis, semalam.

Ketua Hubungan Masyarakat Polis Metro Jaya (Polis Jakarta) Yusri Yunus berkata suspek ditemui Khamis lepas dalam keadaan tergantung dengan seutas wayar di dalam lokap Polis Metro Jaya.

"Suspek dihantar ke Rumah Sakit Kramat Jati, Jakarta Timur dan selepas beberapa hari menerima rawatan, suspek disahkan meninggal dunia pukul 8.00 malam tadi," katanya dalam satu kenyataan di sini.

BACA: Indonesia tahan lelaki Perancis cabul lebih 300 kanak-kanak jalanan

Beberapa media sebelum ini melaporkan Francois Abello Camille, 65, ditahan bulan lepas dan polis turut menemui beratus filem dan video perlakuan seksnya dengan kanak-kanak berusia 10 hingga 17 tahun di dalam komputer riba miliknya.

Berdasarkan kenyataan Polis Metro Jaya sebelum ini, suspek ditahan di sebuah hotel di Jakarta pada bulan lepas bersama dua kanak-kanak bawah umur, dan siasatan awal polis mendapati suspek dipercayai melakukan jenayah pedofilia terhadap 305 kanak-kanak bawah umur di Indonesia.

-- BERNAMA