Tiga anak angkat kami antara yang terbunuh selepas rejim Bashar al-Assad mengebom bilik bawah tanah, ujar Pengerusi Syria Care, Siti Sakinah Meor Omar ketika menyentuh status anak yatim di bawah program Syria Care di Timur Ghouta.

Malah, salah seorang daripada mereka yang dikenali Nazam, yang baharu berusia dua tahun antara terbunuh.

Katanya, gencatan senjata lima jam setiap hari yang dicadangkan Presiden Rusia, Vladimir Putin umpama tidak membawa sebarang makna.

Tegasnya lagi, 'koridor kemanusiaan' yang diwujudkan Rusia pada hakikatnya menyebabkan kehidupan penduduk di wilayah itu seperti nyawa dihujung tanduk.

Beliau menambah, berdasarkan statistik 18 hingga 28 Februari 2018, seramai 605 maut akibat serangan udara pesawat tentera Rusia dan tentera rejim Bashar al-Assad.

Sementara itu, mereka yang cedera dilaporkan masih terperangkap di bawah runtuhan bangunan dalam keadaan rumah yang musnah teruk.

Situasi di Timur Ghouta
Gambar : Portal Rasmi Syria Care

Bagaimanapun, konvoi dan bantuan kemanusiaan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak dapat memasuki lokasi itu kerana dikawal ketat rejim Bashar.

Mangsa yang terperangkap di bawah bangunan
Gambar : Portal Rasmi Syria Care

Syria Care dengan kerjasama Badan Bukan Kerajaan (NGO) Eemarushaam di Timur Ghoutah memerlukan bantuan dan sokongan ramai bagi meraih kutipan derma RM89,640 bagi mendapatkan 120 guni iaitu bersamaan 6 tan; ia mampu menyediakan 36,000 keping roti.


Pengerusi Syria Care, Siti Sakinah Meor Omar
Gambar : Portal Rasmi Syria Care