Satu rakaman video viral yang memaparkan wajah suram seorang kanak-kanak Syria yang mengalami kecederaan dan keseorangan diri di dalam sebuah ambulan cukup menyayat hati.

Kesuraman berada di garisan krisis yang sedang mengganas di Syria sejak beberapa tahun yang lalu jelas tergambar menerusi rakaman itu.

Omran Daqneesh, berusia lima tahun merupakan antara mangsa yang diselamatkan dalam serangan kejam tentera Basyar Al Assad.



Omran yang mengalami kecederaan dilihat sedang duduk berseorang diri di atas kerusi dalam sebuah ambulan selepas dia diselamatkan - yang mana nasib ibu bapanya sehingga kini masih belum diketahui.

Diliputi debu runtuhan bangunan dan berlumuran darah, wajah muka Omran seperti berada dalam igauan trauma.

Mungkin dia sendiri tidak memahami apa yang sedang berlaku di sekelilingnya, ataupun mungkin dia percaya yang realiti di hadapannya hanyalah satu mimpi.

Rakaman video berdurasi 2 minit menunjukkan Omran dibawa masuk ke dalam ambulan tersebut oleh seorang penyelamat yang berada di lokasi kejadian.

Lebih menyedihkan, walaupun Omran sedar dahinya mengalami pendarahan, dia tidak menangis malah hanya duduk senyap sambil menunggu mangsa lain.

Penyelamat dilihat menyelamatkan empat lagi kanak-kanak sebelum mereka dibawa ke hospital untuk rawatan lanjut.

Rakaman itu dipercayai dimuat naik oleh seorang doktor yang bertugas di kawasan bergolak itu.

Menurut laporan CNN, tiga orang maut dan sekurang-kurangnya 12 yang lain cedera dalam serangan yang berlaku di Aleppo pada Rabu.

Video dan juga imej daripada pengeboman itu disebarkan di media sosial sudah pasti menjadi satu peringatan yang hebat akan krisis yang sedang berlaku di bandar Syria.

Berikut adalah antara reaksi netizen di media sosial.