SEJAK 2008, Marvel Studios telah menakluk dunia dengan filem adiwira mereka di bawah projek Marvel Cinematic Universe (MCU). Dunia filem adiwira mereka dimulakan dengan filem Iron Man lakonan Robert Downey Jr. dan sehingga kini sudah 20 buah filem MCU telah ditayangkan kepada dunia.

Filem di bawah MCU juga turut dikenali sebagai filem yang melonjakkan nama-nama pelakon mereka menjadi pelakon A-list di Hollywood termasuk Chris Evans, Chris Pratt, Zoe Saldana dan ramai lagi.

Tetapi tahukah anda, bukan semua pelakon yang kini memegang watak adiwira Marvel adalah pilihan pertama pengarah atau penerbit filem berkenaan?

Berikut merupakan enam pelakon yang hampir masuk MCU dan menjadi ahli Avengers:

TOM CRUISE (Iron Man)

Tom Cruise hampir melakonkan watak Tony Stark/Iron Man di dalam filem Iron Man (2008)

Downey Jr. berjaya membawa watak Tony Stark/ Iron Man dengan sangat baik sehingga ramai yang menggelar beliau Tony Stark sejati dan tiada lain yang layak untuk menggantikan beliau.

Tetapi sebelum Downey Jr., Tom Cruise hampir memegang watak adiwira itu yang juga merupakan seorang jutawan, dermawan yang genius dan playboy. Pada fikiran anda, sesuai tak kalau Cruise menjadi Tony Stark atau Iron Man?

EMILY BLUNT (Natasha Romanoff/ Black Widow/ Agent Carter)

Pelakon cantik dan serba boleh, Emily Blunt sudah dua kali terlepas untuk menyertai Avengers.

Sudah dua kali Emily Blunt terlepas peluang menyertai MCU dan menjadi ahli Avengers. Kali pertama, pelakon cantik dan serba boleh ini ditawarkan watak Natasha Romanoff/ Black Widow di dalam filem Iron Man 2, tetapi beliau terpaksa menolak kerana pertembungan jadual penggambaran dengan filem Gulliver's Travels.

Masalah yang sama berlaku ketika kali kedua beliau ditawarkan, kali ini bagi watak Peggy Carter di dalam filem Captain America: The First Avenger. Mungkinkah jodoh kali ketiga akan menjadi?

GLENN HOWERTON (Peter Quill/Star Lord)

Mampukah Glenn Howerton melakonkan watak Peter Quill/Star Lord lebih baik dari Chris Pratt?

Glenn Howerton, pelakon siri It's Always Sunny in Philadelphia menjadi pilihan kedua pengarah filem Guardians of the Galaxy, James Gunn untuk memainkan watak Peter Quill/ Star Lord jika lakonan Chris Pratt tidak menjadi. Tetapi melihat lakonan Pratt yang baik sebagai ketua pasukan Guardians, rasanya beliau mungkin terus dikekalkan walaupun menjadi antara punca Thanos menang dalam filem Avengers: Infinity War.

JASON MOMOA (Drax The Destroyer)

Sebelum Jason Momoa menjadi Aquaman, beliau hampir menjadi ahli Guardians of The Galaxy sebagai Drax The Destroyer.
Memiliki fizikal yang 'sado' dan rupa yang sangat rugged, Jason Momoa hanya menunggu tawaran yang sesuai untuk membintangi filem superhero. Mungkin ramai yang sudah tahu, Momoa adalah Aquaman di dalam DC Extended Universe (DCEU), tetapi beliau sangat hampir untuk melakonkan watak Drax The Destroyer di dalam MCU.

Akhirya, beliau memilih untuk menjadi Raja Lautan Atlantis dan ahli Justice League kerana merasakan watak Drax The Destroyer agak sama dengan watak-watak yang pernah dilakonkannya.

JIM CARREY (Rocket Raccoon)

Pelakon komedi Jim Carrey hampir meminjamkan suara beliau untuk Rocket Raccoon.

Siapa yang tak mengenali Jim Carrey yang sangat versatil dan tidak asing dalam dunia filem adaptasi komik (The Mask, Kick-Ass 2) tetapi beliau tidak pernah berjaya mendapatkan watak didalam MCU.

Bagaimanapun, pada tahun 2013, khabar angin kuat menyatakan Carrey dan Adam Sandler telah disenaraikan untuk watak Rocket Raccoon. Carrey jadi adiwira rakun angkasa lepas ? Hmm…

JOAQUIN PHOENIX (Doctor Strange)

Joaquin Phoenix pernah ditawarkan untuk memegang watak Doctor Strange.
Sebelum Benedict Cumberbatch menjadi penjaga Time Stone, Joaquin Phoenix terdahulu menjadi pilihan utama untuk watak Doctor Strange di dalam MCU. Tetapi beliau menolak watak itu kerana kononnya tidak bersetuju dengan filem adiwira dan tidak mahu terlibat dengan filem yang mempunyai elemen seperti itu.

Ironinya, Phoenix bersetuju untuk membawa watak Joker didalam filem arahan Todd Philips yang akan ditayangkan tahun depan.