KURANG beberapa jam sebelum Festival Filem Malaysia ke-30 (FFM30), pelakon Sharifah Amani menyatakan hasratnya untuk tidak hadir pada majlis anugerah berprestij itu.

Pelakon yang popular menerusi filem "Sepet" itu memuat naik status itu di akaun Twitternya pada Jumaat.

Menurutnya, beliau membuat keputusan tersebut kerana tidak sanggup berpura-pura sedangkan ramai dalam kalangan penggiat seni masih bergelut mencari nafkah hidup.

"Saya tidak dapat meyakinkan diri untuk berpura-pura untuk kelihatan cantik dan meraikan apabila kebanyakan penggiat seni dalam industri kita tidak dapat membayar bil, memberi makan kepada keluarga atau memenuhi keperluan mereka," katanya menerusi Twitter.


Tambahnya, dalam catatan lain di Twitter, beliau menyeru agar semua rakan artis yang bakal hadir menggunakan platform itu untuk mendidik dan memberitahu kepada masyarakat mengenai isu yang dihadapi penggiat seni tanah air.


Sharifah Amani atau nama sebenarnya Sharifah Amani Syed Zainal Rashid Al-Yahya, 33, berkata beliau berharap semua artis dapat bersatu hati dalam mengetengahkan isu yang berlaku dalam industri kepada umum.

FFM30 dijadual berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya malam ini.

Anugerah berprestij itu bakal memperlihatkan persaingan 42 filem berentap menerusi 24 kategori yang dipertandingkan.

Antara filem yang bakal bersaing ialah "Polis Evo 2", "Tangisan Akinabalu", "Paskal", "Pinjamkan Hatiku", "Tombiruo", "One Two Jaga" dan "Langsuir."