Hari ini merupakan tahun ketiga pemergian salah seorang penyanyi wanita yang paling disayangi di dunia dan artikel ini ditulis sebagai satu penghormatan kepada penerbit, pelakon dan model yang menakjubkan ini - Whitney Houston.

Bakat semula jadi yang dipadankan dengan kecantikan yang memukau, suara dan muzik Whitney memberikan inspirasi kepada peminatnya di seluruh dunia. Nama Whitney Houston tidak pernah pudar di hati dan minda semua lapisan masyarakat.

Sebagai salah seorang artis yang paling berjaya, Whitney telah menjual lebih 200 juta album, single dan video di seluruh dunia. Dia juga menghasilkan tujuh album studio dan tiga album runut bunyi filem, dimana semua menerima pengiktirafan jualan diamond, multi-platinum, platinum dan emas.

Pada tahun 2009, Guinness Book of World Records mengiktiraf Whitney sebagai artis wanita yang paling banyak menerima anugerah. Dia sering dikenali sebagai “The Voice.”

Dilahirkan sebagai Whitney Elizabeth Houston, dia mempunyai darah seni dimana ibunya Emily “Cissy” Houston” merupakan seorang penyanyi. Kombinasi ibu dan anak ini bergabung dan memberikan lagu-lagu seperti ‘Count on Me’ dan ‘You and Me Against the World’.

Sheila Majid
"Tiada lagi penyanyi yang boleh menjadi seperti beliau," kata Datuk Sheila Majid - Foto sumber Facebook

Kami menghubungi Ratu Jazz negara, Datuk Sheila Majid yang begitu menghormati diva tersohor ini dan Sheila turut bersetuju bahawa hanya ada satu Whitney Houston.

"Whitney Houston adalah suara abad ini. Beliau bukan sahaja memberi inspirasi kepada saya, malah seluruh dunia.

"Tiada penyanyi lain seperti beliau. Saya mempunyai begitu banyak lagu kegemaran tetapi jika saya perlu menamakan satu, ia akan menjadi 'Miracle' dan juga duet bersama ibunya ‘Count on Me’,” kata Sheila.

Mariah Carey
Whitney Houston dan Mariah Carey bergabung suara untuk lagu 'Miracle'. - Sumber Foto Facebook

Whitney bukan sahaya seorang penyanyi yang hebat, dia juga adalah seorang pelakon yang hebat.

Apabila saya membuat keputusan untuk menjadi penyanyi, ibu saya memberi amaran kepada saya saya akan banyak bersendirian. Pada dasarnya kita semua begitu. Kesepian datang dengan kehidupan.
Siapa boleh lupa dengan versi Whitney yang menyanyikan lagu “I Will Always Love You” yang terus menjadi single paling berjaya dalam sejarah Amerika Syarikat (ia menerima pengiktirafan empat kali platinum).

Parton menulis dan merakam lagu itu hampir 20 tahun sebelum Whitney memecahkan rekod dimana lagu versi ini duduk di atas carta untuk 14 minggu pada tahun 1992/1993 dan ia terus menjadi lagu tema untuk filem “The Bodyguard” yang dibintangi Whitney dan Kevin Costner.








Bagi Neda Kalip, yang merupakan seorang peminat Whitney Houston, dia akan terus menggemari lagu '’I Will Always Love You’ kerana lagu itu benar-benar memancarkan makna cinta, dan ditambah dengan kekuatan vokal Whitney, ia tidak pernah gagal untuk menambat hati pendengar.

"Tidak siapa yang boleh menandingi kemantapan vokal Whitney, pesona bintang beliau tiada tandingan," kata Neda.

Whitney Houston
Whitney Houston sentiasa memberikan persembahan yang memukau. - Sumber Foto Facebook

Whitney adalah lebih daripada seorang penghibur. Dia membela rakan-rakan artis lain dan dia menjadi seorang wira di mata mereka dan menetapkan penanda aras dalam industri untuk semua artis wanita.

LIHAT GALERI GAMBAR DETIK-DETIK CEMERLANG WHITNEY

Ketika itu, dalam era 80-an apabila MTV menerima kritikan kerana tidak memainkan video artis berkulit hitam, Whitney mengikuti jejak Michael Jackson dan memecahkan halangan untuk artis berkulit hitam.

Whitney juga merupakan artis wanita berkulit hitam pertama untuk menerima siaran lagu yang banyak di saluran MTV untuk video ‘How Will I Know’.

Susulan kejayaan Whitney, sepupunya Dionne Warwick membuka jalan untuk artis berkulit hitam wanita lain seperti Janet Jackson dan Anita Baker untuk terus popular di dalam industri muzik.

Sementara itu, penyanyi Dayang Nurfaizah hanya ada penghormatan dan cinta untuk Whitney.

Lagu kegemaran Dayang adalah lagu ‘Why Did It Hurt So Bad’ dari filem ‘Waiting To Exhale’ yang dibintangi Whitney.

"Beliau memiliki suara yang hebat dan tiada artis yang boleh menyanyi seperti beliau," kata Dayang.

Dengan semua perkara yang menakjubkan di dalam kehidupan Whitney, beliau tidak terlepas dari cabaran hidup dan nasib telah ditetapkan seperti apa yang berlaku.

Dengan kemasyhuran dia turut terlibat dengan pengunaan dadah, dan dia sentiasa dikritik sebagai isteri kepada penyanyi Bobby Brown dan juga seorang ibu kepada Bobbi Kristina Houston Brown.

Dayang
"Tiada siapa boleh menyanyi seperti Whitney," kata Dayang Nurfaizah. - Sumber Foto Facebook

Pada 11 Februari 2012, dunia dikejutkan dengan kematiannya. Whitney ditemui mati dalam bilik tetamunya di Beverly Hilton, di Beverly Hills, California. Dia baru berusia 48 tahun.

Laporan rasmi koroner menunjukkan bahawa dia telah lemas dalam tab mandi dengan sengaja. Penyakit jantung dan penggunaan kokain turut disenaraikan sebagai faktor yang menyumbang kepada kematian beliau. Berita kematian beliau bertepatan dengan Anugerah Grammy 2012 dan menjadi tajuk utama media Amerika dan antarabangsa.

Hari ini, walaupun pemergian Whitney masih dirasai namun lagu-lagunya masih akan diingati oleh setiap peminat muzik di seluruh dunia.

Jadi, apa lagu Whitney kegemaran anda?