Pengarah Festival Filem Asia Jogja-NETPAC, Budi Irawanto yang mengulas filem terbaru arahan U-Wei Haji Saari “Hanyut” meletakkan filem tersebut sebuah filem yang kaya dengan alegori budaya, namun memiliki dasar penceritaan yang kukuh.

Hanyut membuka gelanggang Festival Filem Asia Jogja-NETPAC yang berlangsung di Jogjakarta malam tadi.

Bersesuaian dengan tema festival iaitu “Altering Asia”, filem itu menurutnya diolah oleh U-Wei dengan cara pandangan baru terhadap Asia yang jauh dari kecenderungan “nativistik” dan “nasionalistik” berbanding karya awalnya, Kaki Bakar (1997) dan Jogho (2002).

Antara adegan dalam filem Hanyut arahan U-Wei Haji Saari

Tambahnya lagi, U-Wei tidak menjadikan Almayer, watak utama dari novel tulisan Joseph Conrad itu sebagai asas penceritaan, sebaliknya membawa penonton menyelami watak-watak wanita dalam filem tersebut.

“Begitu cerita bergerak, penonton secara perlahan disedut ke dalam pemikiran Mem, Nina dan Tamina. Dan di penghujung cerita, penonton baru menyedari bahawa watak Almayer semakin merosot menjadi watak yang tidak lagi penting.” ulas Budi seperti yang tersiar di laman web festival tersebut.

Antara adegan penting dalam filem Hanyut

Jelas Budi lagi, Hanyut merayakan ketokohan perempuan dalam dunia Melayu yang dikuasai kaum lelaki.

Paling menarik apabila Budi merasakan landskap alam dan fizik dalam Hanyut mengandungi kiasan budaya yang mengakar dalam skrip filem tersebut.

“Bahasa dalam Hanyut digunakan secara cerdik untuk mengukis identiti keMelayuan. Pantun tidak hanya sebagai pengangkat linguistic dalam pergaulan seharian masyarakat Melayu, tetapi sekaligus pengangkat naratif dalam mengakar dalam cerita Melayu.” tambah Budi lagi.


Ditulis berdasarkan novel pertama Joseph Conrad berjudul “Almayer’s Folly”, filem tersebut bercerita tentang Almayer, pedagang dari Belanda yang berjuang untuk hidup di Malaya pada akhir abad ke-19. Impiannya mencari mitos gunung emas ditentang isterinya, Mem, para penguasa dan politik pimpinan tempatan serta pedagang Arab dan digawatkan lagi dengan percintaan anak perempuannya dengan seorang putera Melayu yang menuntut kebebasan.

Pelakon utama filem Hanyut

Diterbitkan oleh Tanah Licin Sdn Bhd, produksi milik U-Wei, filem itu dibintangi Peter O'Brien, Sofia Jane, Adi Putra, Diana Danielle, Alex Komang, Khalid Saleh, Bront Palarae dan ramai lagi.

Jogja-NETPAC Asian Film Festival (JAFF) merupakan festival filem Asia terulung di Indonesia yang memfokuskan kepada pembangunan wayang di Asia. JAFF bekerjasama dengan NETPAC (Network for the Promotion of Asian Cinema), sebuah pertubuhan antarabangsa yang dianggotai 30 negara. Badan yang berpangkalan di Colombo Sri Lanka, NETPAC ialah sebuah organisasi filem dan budaya pan-Asian yang meliputi kritik, pembikin filem, penganjur festival filem dan kurator, pengedar dan pempamer serta para penyelidik. Ia merupakan peneraju wayang seluruh Asia.

Hanyut yang menelan belanja lebih RM18 juta dijangka ditayangkan di Malaysia pada tahun hadapan.

Antara komen penonton yang telah menyaksikan filem tersebut malam tadi:





Poster filem Hanyut yang akan ditayangkan tahun hadapan