PENYANYI muda As'ad Motawh enggan menuding jari kepada mana-mana pihak berhubung insiden memalukan dalam rancangan hiburan siaran langsung di Indonesia baru-baru ini.


Kata Asad, 17 tahun, dia terlebih dahulu berbincang dengan pemuzik rancangan itu sekiranya mahukan dia menyanyi perlu mengikut 'key' yang bersesuaian dengan vokalnya.

"Sebelum naik pentas saya ada berbincang dengan pemuzik untuk menurunkan 'key' mengikut kemampuan vokal saya.

"Tetapi apabila berada di pentas, mereka menggunakan 'key' yang lebih tinggi dan meminta saya menyanyikan bahagian lagu yang paling susah.

"Saya terima sahaja apa yang berlaku ketika itu dan cuba yang terbaik namun suara saya pecah teruk!

"Saya tidak pasti ini satu sabotaj namun saya terima insiden ini daripada sudut positif dan mengambil pengalaman ini satu pengajaran untuk memperbaiki teknik nyanyian saya," katanya ketika ditemui pada majlis pengumuman Top 20 Anugerah MeleTOP Era 2018 (AME 2018) di Hotel Hilton, Kuala Lumpur semalam.

BACA: Selsema, Sakit Tekak Punca As’ad Motawh Tak Dapat Menyanyi Dengan Baik

BACA: “Jangan Kecam, Pagi Memang Susah Nak Menyanyi”- Tajul Pertahan As’ad Motawh

As'ad mengakui kesilapan itu berpunca daripada dirinya dan akan lebih berhati-hati selepas ini.

"Saya belajar daripada kesilapan. Kalau tidak bersedia, lebih baik jangan menyanyi.

"Saya pun akan bersedia lebih awal sekiranya dikehendaki menyanyikan lagu orang lain. Kalau tidak mampu, saya terpaksa kata tidak," jawabnya jujur.

As'ad bagaimanapun bersedia untuk menyanyikan semula lagu Asal Kau Bahagia (Armada Band) sekiranya mengikut 'key' vokalnya.

As'ad yang bakal menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini tercalon dalam kategori Artis Baharu MeleTOP AME 2018 di samping Hannah Delisha, Ismail Izzani, Wany Hasrita, Farah Nabilah dan Afifah Nasir.



Undian fasa pertama mula dibuka mulai 22 Jan 2018 bermula 6 petang hingga 23 Feb 2018 untuk anda menentukan lima calon terbaik daripada 20 pencalonan awal.

Undian boleh dibuat secara online di tiga buah platform iaitu di laman web rasmi www.anugerahmeletopera.com.my, aplikasi ERA dan aplikasi RAKU yang boleh dimuat naik secara percuma di App Store dan Google Play Store.

Seterusnya undian fasa kedua untuk menentukan pemenang akhir untuk setiap kategori pula boleh dibuat menerusi laman web rasmi, aplikasi ERA dan RAKU serta kiriman SMS bermula 6 Mac 2018, pukul 1 tengahari hingga 8 April 2018, pukul 12 tengahari.

Klik di sini untuk melihat senarai top 20 AME 2018.


Teks oleh: Amri Hassan