#Isabella30tahun: "Beruntung dapat rasa keajaiban Ilahi" - M. Nasir

#Isabella30tahun: "Beruntung dapat rasa keajaiban Ilahi" - M. Nasir
Lagu Isabella diilhamkan ketika kumpulan Search berada di puncak kegemilangan mereka.
SELEPAS kejayaan Fantasia Bulan Madu menerusi album Mentari Merak Di ufuk Timur, kumpulan Search mencipta satu lagi kejayaan menerusi lagu Isabella.

Seperti juga Fantasia Bulan Madu, lagu Isabella juga mendapat sentuhan magis komposer dan penerbit album Search, Datuk M. Nasir.

Seniman ini jugalah yang bertanggungjawab membawa Search ke syarikat rakaman Polygram untuk diambil sebagai artis mereka.

Isabella, kata M.Nasir, lahir selepas beliau dan anggota Search berada dalam tekanan untuk mendapatkan sebuah lagu yang mampu meneruskan kejayaan selepas Fantasia Bulan Madu.

Di studio Ronggeng milik syarikat Luncai Emas yang juga milik komposer yang dipanggil sifu oleh sebahagian besar penyanyi dan peminat muzik tempatan, Astro AWANI menemui M.Nasir.

Sejak awal melodi Isabella dihasilkan, M. Nasir yakin lagu itu akan menjadi masyhur. - Gambar fail

Dalam pertemuan itu, M.Nasir menjelaskan, beliau beruntung kerana dapat merasakan keajaiban ciptaan Ilahi apabila lagu-lagu ciptaannya termasuk Isabella menjadi malar segar.
"Ketika proses mencipta lagu dan merakamkan album, kita mencari dia punya magis, kalau kita tak rasa dia punya magis, kita tak yakin lagu tu boleh pergi.

"Macam lagu Isabella ni kita yakin lagu tu boleh pergi, dalam pengalaman menerbit ni kita mesti nak tahu, kita boleh nak nantikan atau cuba nak hasilkan tetapi jadi ke tidak itu satu benda yang lain," ujarnya.

Bercerita lanjut, M.Nasir berkata, album Fenomena yang memuatkan lagu Isabella itu mempunyai jalan cerita yang panjang baik ketika proses rakamannya dan juga mencari lagu yang terbaik.

Katanya, selepas album Mentari Merah Di Ufuk Timur, Search tidak menerbitkan sebarang album kerana berdepan masalah dengan syarikat rakaman lama mereka.

Search ketika itu mempunyai kes di mahkamah yang mana mereka tidak dibenarkan menjual album yang diterbitkan menggunakan syarikat rakaman lain.

"Selepas album ketiga, diantara album ketiga dan album Fenomena Search ada mengalami masalah tidak boleh jual album kerana ada kes di mahkamah.

"Tetapi kita tidak berhenti mencari lagu dan buat rakaman cuma kita tak release dan bila kes di mahkamah selesai kita buat album Fenomena," kata beliau menyambung cerita.

Untuk menghasilkan album Fenomena, beliau dan Search ke Jakarta untuk merakamkan album di sana kerana mahu mencari lagu yang terbaik untuk album itu.

"Sebenarnya di Jakarta kita tak dapat banyak rakam lagu, rasa macam satu perjuangan juga lah nak dapatkan lagu, tak ada lagu pun dapat, kalau ada pun ada kat kepala saja, dapat la rakam sikit tapi belum ada lagu yang kita rasa ini boleh pergi.

"Jadi bila di Jakarta kita tak dapat nak hasilkan lagu yang baik, kita balik dan berehat sekejap dan selepas itu kita masuk balik di King Studio dan teruskan rakaman," katanya.

Mengimbau saat merakamkan album Fenomena dan lagu Isabella, M.Nasir berkata, nama Isabella memang bermain dalam benaknya ketika proses lagu tersebut dicipta.

Katanya, setiap kali mencipta lagu ada perkataan atau kata-kata yang akan beliau nyanyikan biarpun belum mempunyai lirik penuh.

"Saya tak tau macam mana melodi itu terkeluar, dalam tekanan tu mungkin dia akan keluar tapi lirik belum ada dan Bob selalu dengan kita di Kings Stuio, jadi dia mintak nak buat lirik.

"Jadi saya mintak Bob tulis lirik dan saya teringat bila balada tu mesti ada senikata yang bercerita, saya teringat nama Isabella kerana nama itu bermain dalam benak saya," katanya.

Menyambung perbualan, kata M. Nasir, ketika dalam proses mencipta lagu tersebut beliau memang ada membaca kisah tentang Isabella dan suaminya Ferdinand V di Andalusia.

"Tapi lirik Isabella itu bukan cerita tentang itu, lirik Bob itu tentang orang biasa cuma inspirasi dari cerita dan penulisan dia ada pengaruh 70-an," cerita M.Nasir yang menganggap lagu Isabella dihasilkan ketika semuanya berada di kemuncaknya.

Menurut beliau, Search ketika proses rakaman album Fenomena itu berada di kemuncaknya dan kualiti rakaman di Studio King juga berada di kemuncaknya.

"Saya juga berada di kemuncak penciptaan lagu waktu itu," jelas M. Nasir mengakhiri perbualan.

BACA: #Isabella30tahun: Kisah sebenar di sebalik Isabella


BACA: #Isabella30tahun: Inspirasi tiga dekad