SEJAK melancarkan lagu Mambang, pada 26 Februari, kebanyakan netizen menyifatkan lagu ciptaan terbaharu Altimet dan dinyanyikan sendiri oleh Altimet itu ditujukan kepada, Malique.

Biarpun Altimet menerusi beberapa kenyataan di laman sosial Twitternya menegaskan lagu itu ibarat dia melawan dirinya sendiri, namun masih ramai yang percaya dengan ramalan yang netizen lakukan.

Lebih hangat lagu apabila penyanyi rap yang juga anak didik Malique, Kmy Kmo, muncul dengan sebuah lagu berjudul Gong Nekara yang dikatakan sebagai lagu balasan balik kepada Mambang.

Tidak melatah, Altimet atau nama sebenarnya Ahmad Abdul Rahman, 40 tahun, berkata, selagi sesebuah lagu itu tidak menyebut namanya secara jelas, dia tidak akan terasa dengan lagu tersebut.

"Apa bukti mereka lagu tersebut untuk saya? Tak ada sebut nama saya pun.

"Bagi saya kalau nak bahasakan saya, sebut nama saya. Kalau tak ada, buat apa saya nak terasa," katanya kepada Sinar Harian.

Tambah Altimet, dia sememangnya sudah terbiasa dengan tuduhan dan dakwaan dari netizen menerusi beberapa lagu yang pernah diciptanya sebelum ini.

"Masa saya lancarkan lagu Amboi, orang kata saya sindir orang kerja pejabat.

"Bila saya buat lagu Kalau Aku Kaya, orang kata saya sindir kerajaan.

"Bagi saya, kalau orang lebih percaya apa yang mereka katakan, panjang mana saya jelaskan pun, mereka tetap percaya dengan apa yang mereka fikir dan kata," ujarnya.

Altimet berkata, biarpun apa pun yang diperkatakan orang lain, dia akan terus berkarya sehingga 27 November 2018 nanti.

"Buat masa ini, saya tetap untuk bersara pada hari jadi saya yang ke-40.

"Sementara belum bersara ini, saya akan terus berkarya dan akan melancarkan single terbaru, Bunga, yang menceritakan tentang hutang dalam masa terdekat," jelasnya.

Dalam pada itu, menerusi posting yang dibuat pada 1 Mac lalu, Altimet menjelaskan satu persatu persoalan netizen mengenai lirik lagu Mambang.