IBU pelakon dan pengacara televisyen Neelofa, Noor Kartini Noor Mohamed mendedahkan asal usul nama anaknya Neelofa.

Kata Kartini, Neelofa sebenarnya nama seorang gadis kacukan Pakistan yang ditemuinya ketika di sebuah pasar raya di Kota Bharu, Kelantan sekitar 29 tahun lalu.

"Ketika itu saya sedang mengandungkan Neelofa, saya ke Hankyu Jaya bersama kakak saya untuk menemaninya membeli produk kosmetik Lancome.

"Masih saya ingat gadis itu memiliki paras rupa yang sangat cantik, menyarung jubah hitam, sneakers (kasut getah) dan tudung bawal putih.

"Dia menyapa saya, katanya dia kenalan kepada saudara saya. Neelofa namanya! Dari situlah saya terkenan dan saya nekad untuk menamakan bayi yang saya sedang kandung ketika itu dengan nama Neelofa.

"Jadi, nama Neelofa dan Lancome sendiri seperti ada jodoh yang kuat," kata Kartini yang ditemui pada majlis perlantikan Neelofa sebagai duta produk Lancome Malaysia di Eco Sanctuary, Banting, Selangor semalam.

BACA: Nak kecam kecamlah! Tapi saya tak akan buka tudung - Neelofa

BACA: Kutuk saya, jangan kutuk keluarga saya - Adik Neelofa, Ameera Khan


Bagaimanapun, itu merupakan pertemuan kali pertama dan terakhir dengan gadis bernama Neelofa.

"Difahamkan sekarang dia sudah berpindah ke luar negara kerana mengikut suaminya," tambah Kartini.

Tahniah love❤️❤️syukur Alhamdulillah rezeki Allah , Rezeki yang luas tiada batas dan rezeki tidak disangka sangka.. rezeki barokah inshaAllah amiin .. mama doakan moga Allah buka segala pintu Rahmat, Pintu kemudahan dan Pintu kejayaan untuk love ..amiin NEELOFA sekuntum bunga yang harumannya tersebar serata Dunia .. MashaAllah Terima Kasih Allah ❤️

A post shared by Noor Kartini Noor Mohamed (@noorkartini) on


Neelofa, 28, mencatat sejarah apabila menjadi rakyat Malaysia pertama dilantik sebagai duta produk kosmetik antarabangsa Lancome.

Lebih mengagumkan, Neelofa juga sebenarnya duta sulung berhijab Lancome.

Sebelum ini, Neelofa pernah dipilih sebagai jurucakap jenama itu untuk produk La Nuit Tresor pada 2015.

Teks oleh: Amri Hassan
Foto: Glam