FILEM Mat Moto arahan Pekin Ibrahim dengan kerjasama Syafiq Yusof kini mengganas di pawagam seluruh Malaysia.

Menerusi satu tweet yang ditulis oleh dua pengarah filem tersebut, filem itu dikatakan telah mengumpulkan kutipan RM1 juta pada hari pertama tayangannya.

Filem itu mula ditayangkan pada 14 Januari lalu.






Akaun Twitter yang banyak melaporkan situasi terkini industri filem tempatan, Filem Kita @FilemKita pula berkongsi foto-foto rakam skrin yang memaparkan jualan tiket di panggung yang dipenuhi penonton sejak malam tadi.








Filem itu turut menerima tempias kontroversi apabila terdapat sebuah lagi filem dengan tajuk sama arahan Ahmad Idham yang ditayangkan pada tahun lalu.

Di media sosial, penggemar filem mula mencoret pandangan mereka setelah menonton filem tersebut.

Rata-ratanya menyukai filem yang turut dibintangi pelakon Pekin Ibrahim, Falisha Crossley, Zul Huzaimy, Rosyam Nor, Syamsul Yusof, Shaheizy Sam, Faizal Hussein, Cat Farish dan ramai lagi.









Filem ini mengisahkan mengenai AL (Pekin Ibrahim), seorang pemilik sebuah syarikat suntingan filem yang mengembara ke empat buah negeri untuk menunaikan hajat memiliki empat jenis helmet istimewa yang amat berharga dan digilai oleh penggemar motosikal di tanah air.

Pada masa sama Sikha (Falisha Crossley), seorang pelajar praktikal di pejabat AL turut mengikuti lelaki itu dalam pengembaraan untuk mencari keempat-empat helmet tersebut dan ketika itu bermula bibit cinta di antara mereka.

Filem ini telah menjalani pengambaraan pada hujung bulan Mei 2015 di tujuh buah negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Johor, Melaka, Kedah,Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.

Sekumpulan besar mat motor tempatan telah menjadi pelakon tambahan untuk setiap lokasi. Filem ini juga telah mendapat sokongan daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).



Untuk mendapatkan pandangan terkini penonton, boleh layari media sosial dengan hashtag #MatMoto2016.