ANTARA pelbagai berita dari dalam dan luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah 10 berita yang paling menjadi perhatian sepanjang hari ini, Khamis, 12 Disember 2019.

1) Tun Mahathir diberi sambutan rasmi di Amiri Diwan Qatar

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad diberikan sambutan rasmi di Amiri Diwan bersempena dengan lawatan rasmi empat hari beliau di Qatar.

2) Dakwaan Yusoff Rawther: Anwar beri keterangan di Bukit Aman

Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi keterangan polis di Ibu Pejabat Bukit Aman berhubung dakwaan mencabul yang dibuat bekas pegawai penyelidiknya, Muhammed Yusoff Rawther.

3) Kenyataan perbalahan dalaman harus dihentikan serta-merta - Anwar

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa semua pimpinan dan anggota parti agar mengemukakan pandangan serta bantahan melalui saluran parti khususnya kepada Lembaga Disiplin.

4) PRU15: PH dijangka menang 41 peratus kerusi Parlimen - EMIR Research

Selepas menjalankan penyelidikan Indeks Kebimbangan Negara (NWI) yang dikeluarkan pada November lalu, badan pemikir, EMIR Research hari ini mengeluarkan satu lagi hasil penyelidikan mengenai sokongan dan pandangan rakyat terhadap parti politik menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 (PRU15).

5) SPRM akan buka semula lebih 10 kes lama - Latheefa Koya

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan membuka semula dan menyiasat lebih 10 kes lama membabitkan rasuah, termasuk yang berprofil tinggi, kata Ketua Pesuruhjayanya Latheefa Koya.

6) Pulau Besar Melaka hendak dijual kepada Singapura? Ketua Menteri tampil dengan penjelasan

Kerajaan negeri Melaka menafikan dakwaan bakal menjual pemilikan Pulau Besar kepada syarikat swasta dari Singapura untuk dibangunkan.

7) 'Saya selalu pesan jauhi kawasan sungai' - Ibu mangsa lemas

Ibu kepada mangsa lemas di sebuah kolam takungan di Jalan Belakang Masjid Pintu Geng, di sini berkata dia sering berpesan kepada anaknya itu supaya menjauhi sungai atau kawasan air, namun tidak menyangka anaknya itu tetap ke sungai juga.

8) Rogol nenek umur 72 tahun atas alasan lama tidak lakukan seks

Menjadikan alasan lama tidak melakukan hubungan seks, seorang lelaki di Tamparuli, Tuaran tergamak merogol nenek berusia 72 tahun.

9) Dua beradik warga emas rentung kerana tidak jumpa kunci gril

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Negeri Perak tidak menolak kemungkinan kedua-dua beradik yang rentung dalam kebakaran awal pagi Khamis kerana tidak menjumpai kunci gril pintu rumah mereka.

10) Aktivis remaja Greta Thunberg terima pengiktirafan 'Person of the Year'

Aktivis alam sekitar dari Sweden Greta Thunberg, 16, pada Rabu dipilih sebagai "Person of the Year 2019" oleh majalah Time.