Kerajaan perlu melihat dan meneliti sendiri dokumen mengenai jaminan seorang pemimpin kanan China, yang dikatakan telah menawarkan bantuan untuk selamatkan atau ‘bailout’ syarikat bermasalah, 1Malaysia Development Bhd (1MDB), seperti mana yang didedahkan Wall Street Journal (WSJ) baru-baru ini.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, sehingga perkara itu berlaku, pihaknya tidak boleh mengambil sebarang tindakan, termasuk menjadikan laporan WSJ itu sebagai bukti.

“Mereka (WSJ) kata ada dokumen, bolehkah ia ditunjukkan kepada kita? Sehingga itu tiada tindakan boleh diambil,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Anti Rasuah (JKKMAR) di Putrajaya, hari ini.

BACA: Azmin dakwa tidak tahu butiran terperinci laporan WSJ

Baru-baru ini WSJ mendedahkan mengenai kewujudan minit mesyuarat yang melibatkan jaminan pemimpin kanan itu untuk membantu menyelamatkan kedudukan kewangan 1MDB pada 2016.

Dokumen itu dikatakan turut menyebut mengenai jaminan China untuk menggunakan pengaruh mereka bagi memastikan Amerika Syarikat dan beberapa negara lain menggugurkan tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.