Mahkamah Tinggi di sini diberitahu, perjanjian untuk pinjaman antara PetroSaudi International Ltd (PSI) dan PetroSaudi (Holdings) Cayman Ltd ditandatangani pada 25 September 2009.

Demikian dimaklumkan bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi, saksi pendakwaan kesembilan, pada hari ke-25 perbicaraan hari ini.

Katanya, dia terbang ke London dengan bekas Pengarah Eksekutif 1MDB, Casey Tang dan peguam, Brian Chia untuk menandatangani perjanjian itu dan ke sana lagi untuk membincangkan perkara berhubung pemindahan RM2.93 juta (US$700 juta) pada bulan Oktober.

Tambahnya, Eksekutif PSI, Tarek Obaid menandatangani perjanjian itu bagi pihak PSI dan syarikat kerjasama PSI-1MDB.

Shahrol Azral yang disoal balas peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata, dia tidak dirujuk oleh Tarek dalam isu menandatangani perjanjian itu.

Shafee kemudian memberitahu, tidak tepat untuk memanggil perjanjian antara 1MDB dan PSI itu satu perjanjian pinjaman.

Shafee: Dari pembacaan dokumen ini, perjanjian pinjaman antara 1MDB dan PSI adalah salah faham. Ia sebenarnya merupakan satu perjanjian untuk membeli PetroSaudi Holdings (Cayman) yang terdiri daripada saham bernilai AS$ 1, dengan harga AS$ 700 juta.

Shahrol: Itu adalah saham, namun kami tidak mempunyai sebarang peruntukan sekiranya ada aset iaitu peminjam bersetuju untuk membeli.

Perjanjian ini merupakan perjanjian pinjaman yang menyatakan bahawa syarikat usaha sama itu berhutang kepada PSI US$ 700 juta hasil daripada pengambilalihan PetroSaudi Holdings (Cayman).

Shafee: Lembaga itu tidak pernah tahu perjanjian itu dimeterai sebelum perjanjian JV.

Saya menyerahkan kepada anda, jika perjanjian pinjaman ini dikemukakan kepada lembaga, memandangkan selepas perjanjian JV, mereka tidak akan bersetuju dengan perjanjian (pinjaman)

Shahrol: Saya setuju.

Shafee: Tidak ada apa-apa sebutan dalam perjanjian pinjaman ini sebanyak US$ 700 juta dan apa yang diwakilinya.

Shahrol: Dalam perjanjian ini, tidak, ia tidak mengatakan.

Shafee: Hanya ada sebutan biasa tentang pembelian saham yang dikatakan itu.

Terdahulu, Shahrol meneliti dokumen-dokumen dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia berhubung perubahan nama dana daripada Lembaga Pelaburan Terengganu kepada 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Shahrol turut menunjukkan resolusi pekeliling sebuah projek usaha sama (JV) dengan PetroSaudi International (PSI) untuk sebuah syarikat yang dipanggil 1MDB PetroSaudi Investment Ltd dan akaun itu dibuka di BSI Bank.

Tambahnya, 1MDB menandatangani dokumen yang berkaitan dengan pembukaan akaun dengan BSI dan pembukaan akaun ditandatangani pada 15 September 2009.

Perbicaraan hari ini bermula pada pukul 9.57 pagi.

Sebelum ini, Mahkamah Tinggi diberitahu Jho Low mencadangkan untuk memasukkan Artikel 117 dalam Memorandum dan Artikel (M&A) Pertubuhan 1MDB.

Shahrol berkata, perubahan kuasa membuat keputusan daripada kerajaan persekutuan kepada perdana menteri itu telah dilakukan atas nasihat, antaranya daripada peguam dari Wong and Partners.

Jelas Shahrol, walaupun 1MDB terikat dengan terma Akta Syarikat tetapi secara realiti bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mempunyai kuasa penuh dan bebas mengurus hal ehwal syarikat pelaburan strategik itu.

Katanya, dia menandatangani minit mesyuarat berkaitan satu daripada mesyuarat 1MDB disebabkan ia ditandatangani terlebih dahulu oleh Najib.

Shahrol turut mengakui dia menandatangani minit mesyuarat itu kerana percaya Najib dan Jho Low sedang bekerjasama demi kepentingan negara ini.

Bekas perdana menteri berusia 66 tahun itu kini berhadapan empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh rasuah berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama.

Ahli Parlimen Pekan itu dituduh melakukan empat kesalahan itu di AmIslamic Bank Berhad, Cawangan Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon antara 24 Februari, 2011 dan 19 Disember, 2014, dan 21 lagi pertuduhan antara 22 Mac, 2013 dan 30 Ogos, 2013, di tempat yang sama.