Sebanyak 4,368 pemandu ditahan melibatkan pelbagai kesalahan trafik semasa operasi bersama oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Imigresen Malaysia (Imigresen) di seluruh negara.

Selain itu, 238 pendatang asing tanpa izin telah ditangkap, dan 219 warga asing ditahan atas pelbagai kesalahan jalan raya, dengan majoriti mereka tidak mempunyai lesen pemandu yang sah.

Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Shaharuddin Khalid berkata operasi bersama itu disasarkan kepada warga asing di negara ini diadakan secara serentak di seluruh negara selama tiga hari bermula 2 Disember lalu dan berakhir pada Rabu 4 Disember.

"Ini adalah kerjasama strategik antara kedua-dua jabatan untuk memastikan kedaulatan dan peraturan negara ditegakkan.

"Kami yakin operasi sedemikian akan meningkatkan persepsi yang ditangkap di kalangan warga asing dan seterusnya memberi impak positif terhadap keselamatan jalan raya dan keharmonian negara," katanya pada sidang media di Kementerian Pengangkutan Jalan di sini pada Rabu.

Turut hadir ialah Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Datuk Khairul Dzaimee Daud.

Shaharuddin berkata daripada mereka yang didenda, tiga kesalahan yang paling biasa memandu atau menunggang tanpa lesen (1,454 kes), diikuti dengan lesen memandu yang telah tamat tempoh (949) dan tiada insurans kenderaan (851).

"JPJ juga telah mengeluarkan sejumlah 4,841 notis kepada pemandu sepanjang operasi selama tiga hari.

"Kami juga telah merampas 205 kenderaan," katanya sambil menambah bahawa operasi bersama melibatkan 1,102 dan 500 penguatkuasa dari JPJ dan Jabatan Imigresen.

Khairul Dzaimee berkata Jabatan Imigresen memberi tumpuan kepada warga asing dengan pas yang sah, terutama yang mempunyai lesen kenderaan komersial.

"Operasi bersama itu membolehkan kedua-dua Akta Imigresen dan JPJ dikuatkuasakan pada pesalah di tempat kejadian, menjimatkan masa dan kerja kakitangan," katanya.

Antara pendatang tanpa izin yang ditangkap, beliau berkata terdapat 25 wanita dan empat orang anak.

"Sebahagian besar dari mereka adalah dari Myanmar, Indonesia dan Bangladesh, yang mempunyai kelebihan atau tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah," katanya.