Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) memperuntukkan tambahan 500 lesen vesel nelayan kelas A berteraskan konsep pemodenan bagi menarik lebih ramai golongan muda menyertai industri perikanan.

Menterinya, Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata, sudah sampai masanya industri perikanan dimodenkan dengan dipandu anak muda ke arah memberi sumbangan ekonomi negara yang lebih baik.

“Saya (MOA) bersedia memberi tambahan 500 lesen baharu vesel kelas A tetapi dengan pemodenan dan satu nilai tambah seperti Norway yang sentiasa memastikan nilai tambah kepada nelayan supaya turut disertai nelayan muda.

“Kita tidak mahu lagi persepsi lama kebanyakan bapa nelayan yang tidak mahu anak mereka mewarisi bidang ini,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan tambahan Datuk Dr Abd Latiff Ahmad (PH-Mersing) yang bertanyakan mengenai insentif kerajaan dalam usaha menarik golongan muda menjadi nelayan.

Justeru, katanya kerajaan akan memastikan setiap bot berkenaan dilengkapi dengan peralatan moden dan berteknologi tinggi.

Selain itu, beliau juga akan meningkatkan penguatkuasaan di kawasan perairan supaya tiada lagi pencerobohan yang akan menjejaskan hasil laut negara.