Hasrat rakyat negara ini untuk pulang ke kampung akhirnya termakbul selepas kerajaan hari ini membenarkan aktiviti merentas negeri bermula 10 Jun.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sehubungan itu, rakyat yang mahu melakukan aktiviti menziarahi ibu bapa di kampung halaman boleh berbuat demikian.

Bagaimanapun, jelas Perdana Menteri, aktiviti rentas negeri tidak dibenarkan di kawasan yang sedang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

“Mulai 10 Jun 2020, perjalanan rentas negeri akan dibenarkan kecuali di kawasan yang diisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan atau PKPD.

“Jadi, bagi mereka yang ingin menziarahi ibu-bapa yang tinggal berjauhan di negeri lain bolehlah berbuat demikian.

“Cuma nasihat saya sentiasalah jaga kebersihan diri, pakai pelitup muka apabila berada di tempat awam dan elakkan tempat yang sesak semasa pulang ke kampung.

“Ingat, jika ibu bapa anda adalah warga emas, mereka berada dalam kategori orang yang mudah terdedah kepada jangkitan. Jadi, walaupun kita seronok dapat menziarahi mereka, tanggungjawab utama kita ialah untuk melindungi mereka daripada terkena jangkitan,” katanya dalam Perutusan Khas Perdana Menteri Perintah Kawalan Pergerakan, pada Ahad.