Kematian ikan-ikan di tali air bersebelahan Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini, adalah disebabkan faktor cuaca dan gangguan sistem pengaliran yang berkemungkinan berpunca daripada aktiviti penambakan di perairan Pantai Lido.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kesejahteraan Bandar dan Alam Sekitar negeri, Tan Chen Choon berkata, dapatan awal itu merupakan hasil tinjauan pihak Jabatan Alam Sekitar (JAS) negeri yang turut disertai Jabatan Perikanan Malaysia Daerah Johor Bahru.

Katanya, hasil tinjauan mendapati bacaan in-situ air di lokasi mencatatkan paras oksigen terlarut terlalu rendah iaitu sekitar 1.2 partikel per sejuta (ppm) sehingga menyebabkan kematian tersebut.

"Merujuk kepada dapatan awal tersebut, disimpulkan bahawa kematian ikan-ikan berkenaan adalah berdasarkan faktor cuaca dan gangguan sistem pengaliran yang berkemungkinan berpunca daripada aktiviti penambakan di perairan berkenaan," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Menurutnya, dapatan awal yang dilakukan itu juga tidak menemukan sebarang sumber industri yang boleh dikaitkan sebagai punca kejadian.

Sehubungan itu, beliau menjelaskan pihaknya telah mengarahkan JAS untuk menyemak semula Laporan Penilaian Impak Persekitaran (EIA) bagi projek penambakan itu bagi mendapatkan maklumat lebih lanjut sekali gus menemukan penyelesaian yang tuntas dalam mengawal insiden sedemikian daripada berlanjutan.

"Saya memandang serius aduan yang disalurkan kepada JAS berhubung penemuan ikan-ikan mati di tali air berkenaan pada jam 11 pagi tadi.

"Penemuan itu adalah kali kedua dikesan berlaku (selepas kali pertama) pada 28 Ogos lepas di Pantai Lido," katanya.

Terdahulu, penemuan berkenaan turut tular di laman sosial Facebook yang dirakam oleh seorang individu yang dalam rakaman terbabit jelas menunjukkan penemuan ikan-ikan yang mati dan timbul di permukaan air berdekatan HSA.

-- BERNAMA