Krisis membabitkan pelarian Rohingya wajar menjadi fokus utama dalam Sidang Kemuncak Pertubuhan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) ke 35 di Bangkok, Thailand November ini.

Ketua Misi Medecins Sans Frontieres/Doctors without Borders (MSF) Malaysia, Beatrice Lau berkata setiap pemimpin ASEAN perlu memberi tumpuan kepada isu pengecualian dan diskriminasi terhadap Rohingya dalam perbincangan mereka, bukan sahaja pada persidangan itu, malah ketika Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 23 hingga 29 Sept ini.

"Negeri Rakhine harus kekal dalam agenda ketika mesyuarat ASEAN dan di Perhimpunan Agung PBB. Dalam kesemua pertemuan ini, semua pemimpin Asia Tenggara perlu sebulat suara menyatakan penyepaduan sebagai penyelesaiannya, bukan pengasingan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata pemimpin ASEAN seharusnya menunjukkan belas kasihan kepada Rohingya serta menggesa Myanmar agar mengambil langkah bagi menamatkan keganasan, diskriminasi dan penganiayaan supaya tragedi itu tidak berlarutan.

"Lebih 900,000 orang Rohingya sedang berlindung di negara Bangladesh sahaja. Jumlah ini termasuk 759,000 orang yang melarikan diri daripada kempen keganasan yang dilancarkan tentera Myanmar di negeri Rakhine bermula pada Ogos 2017.

"Ratusan ribu telah lari ketika episod keganasan terdahulu, ke Indonesia, Thailand dan Malaysia, juga India dan negara-negara lain yang lebih jauh. Ini sememangnya krisis Asia, namun Asia Tenggara harus menunjukkan kepimpinan yang lebih kuat," katanya.

-- BERNAMA