Atlet angkat berat OKU, Muhammad Ata maut dalam kebakaran

Atlet angkat berat OKU, Muhammad Ata maut dalam kebakaran
Allahyarham Mohd Ata Maarof maut dalam kebakaran di rumah ibunya di Taman Pagoh Jaya, Muar pada Sabtu. - Gambar Facebook RAS ADIBA RADZI
MUAR: Atlet angkat berat kategori Orang Kurang Upaya (OKU), Muhammad Ata Maarof maut akibat melecur 80 peratus tubuhnya apabila kediaman yang dihuni bersama ibunya di Taman Pagoh Jaya, di sini terbakar dalam kejadian pada tengah hari Sabtu.

Dalam kejadian sekitar pukul 11.45 pagi itu,  Allahyarham Mohd Ata Maarof, 28, yang berada di bahagian dapur rumah berkenaan gagal menyelamatkan diri.

Allahyarham Muhammad Ata yang juga pemenang pingat gangsa kategori 55 kilogram di Para Sukan Malaysia (SUKMA) ke-19 2018 yang bekerja di Kuala Lumpur sedang bercuti selama lima hari.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Zaharudin Rasip mengesahkan kejadian dan buat masa ini kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Sementara itu, Pegawai Operasi, Pegawai Bomba Kanan II Dari Balai Bomba Dan Penyelamat (BBP) Pagoh, Husaini Eddy Mustafa, hari ini merupakan hari terakhir mangsa bercuti sebelum kembali semula ke ibu negara untuk kembali bekerja.

"Difahamkan semasa kejadian mangsa seorang diri kerana ibu mangsa keluar ke kedai," kata Husaini Edy ketika dihubungi.



Sementara itu, Husaini Eddy berkata, pihaknya menerima panggilan pada pukul 11.59 pagi sebelum mengerakkan lima anggota dari BBP Pagoh bersama 18 anggota dari BBP Muar.

Katanya, kebakaran di rumah berstruktur kekal berukuran 22 x 72 kaki itu bermula di bahagian dapur rumah tersebut yang sekali gus memusnahkan 60 peratus daripada keseluruhan kediaman itu.

Jelas Husaini Eddy, kebakaran itu dipadamkan menggunakan dua aliran salur bantu mula.

"Mayat mangsa diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan lanjut," katanya.

Sementara itu, personaliti terkenal, Ras Adiba Radzi dalam catatan di Facebook peribadinya turut memuat naik status merakamkan rasa sedih dengan pemergian Allahyarham Ata dalam tragedi berkenaan.

"Hati kami luruh hancur berkecai. Salah seorang ahli OKU Sentral, Ata Maarof, telah kembali ke rahmatullah. Ata terperangkap di dalam rumahnya yang terbakar di Johor Baru. Pohon titipkan doa buat sahabat seperjuangan kita ini," tulis Ras Adiba lagi.

 




Tag: lelaki OKU, melecur, Muar, Johor



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.