Mana-mana individu yang mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa untuk melakukan perjalanan rentas negeri tidak perlu menjalani ujian saringan kesihatan COVID-19 sebaik tiba di destinasi masing-masing.

Bagaimanapun, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Kementerian Kesihatan (KKM) menyarankan agar mereka yang mempunyai gejala untuk hadir ke klinik atau hospital berdekatan bagi melakukan pemeriksaan kesihatan.

“Hanya mereka yang bergejala sahaja perlu menjalani ujian saringan, mereka yang tiada gejala itu tak perlu.

“Jadi, kes yang kita maklumkan ini (wanita mengandung positif COVID-19) adalah kes yang mereka telah pulang ke kampung dan telah datang ke klinik Kesihatan Ibu dan Anak untuk menjalankan pemeriksaan.

"Dalam pemeriksaan tersebut kita dapati positif COVID-19,” katanya dalam sidang media harian di sini pada Rabu.

Terdahulu, dalam sidang media sama beliau mengesahkan seorang wanita hamil yang pulang dari Ampang, Kuala Lumpur ke kampung halamannya di Kelantan disahkan positif COVID-19.

Wanita yang sedang hamil 35 minggu itu berhasrat untuk bersalin di kampung, sebelum disahkan positif COVID-19 selepas menjalani ujian kesihatan di sebuah klinik kesihatan di negeri tersebut.