Tiada pertambahan kertas siasatan kes penyebaran berita palsu berkaitan COVID-19 sejak 10 hari lalu menunjukkan peningkatan kesedaran orang ramai mengenai bahaya berkongsi maklumat tidak benar.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berharap kesedaran itu berterusan dan Malaysia tidak lagi berdepan dengan isu penularan berita-berita palsu yang merugikan negara dan rakyat.

"Saya ingin sekali lagi mengingatkan, sahkan dulu berita itu sebelum berkongsi dan saya harap kesedaran ini berterusan," katanya pada sidang akhbar di Putrajaya di sini, pada Khamis.

Ismail Sabri berkata, sehingga 4 Jun sebanyak 266 kertas siasatan dibuka Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berhubung penyebaran berita palsu.

Daripada jumlah itu, katanya, 179 masih dalam siasatan manakala 30 kes lagi telah didakwa di mahkamah dengan 18 mengaku bersalah, sementara 11 lagi diberi notis amaran.

Beliau menjelaskan sebanyak 317 penafian dan penjelasan mengenai berita palsu telah dibuat kepada orang ramai oleh Pasukan Respons Pantas (PRP) Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) yang ditubuhkan bagi membantu membendung penyebaran berita palsu berkaitan COVID-19.

Ismail Sabri berkata, orang ramai juga dinasihatkan untuk menyemak kesahihan berita di talian 03-89115103 atau melayari www.sebenarnya.my.