Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma) meminta supaya kerajaan menyelaraskan waktu operasi perniagaan restoran di seluruh negara di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Presidennya, Datuk Jawahar Ali berkata waktu yang dilihat bersesuaian untuk beroperasi adalah daripada jam 6 pagi hingga 12 tengah malam.

“Presma juga mengambil kira faktor kesihatan pelanggan dan risiko yang menanti jika terdedah kepada tempat terbuka yang dikhuatiri membawa kepada jangkitan COVID-19.

“Selain itu Presma juga prihatin kepada peniaga yang tentunya mengalami kerugian dalam tempoh PKP ini. Tapi kesejahteraan rakyat juga perlu diberikan keutamaan,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Justeru, beliau berharap Kerajaan akan mempertimbangkan cadangan tersebut untuk dikuatkuasakan serta merta.

Sehingga kini, terdapat beberapa Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Kerajaan Negeri memutuskan untuk menghadkan waktu operasi perniagaan termasuk restoran dan gerai makan.

Di peringkat persekutuan, restoran dan gerai makan yang terletak dalam kategori bekalan makanan adalah antara sektor yang dikecualikan daripada perintah tersebut.