Satu kes positif terbaharu COVID-19 dicatatkan di Bintulu, Sarawak hari ini menjadikan jumlah kes positif keseluruhan di negeri itu kepada 572 kes.

Perkara itu dimaklumkan Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak, Datuk Amar Douglas Uggah Embas pada sidang media harian COVID-19 di Kuching.

Kes melibatkan seorang mahasiswa wanita warga tempatan berusia 22 tahun yang baru pulang dari United Kingdom pada 1 Julai 2020.

Dia dilaporkan masuk melalui penerbangan dari United Kingdom ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 1 Julai 2020 dan kemudian masuk ke Sarawak melalui Lapangan Terbang Bintulu pada 3 Julai 2020 dan menjalani kuarantin di Bintulu.


“Selain itu terdapat tiga kes dari Hospital Bintulu dilaporkan sembuh dan discaj menjadikan jumlah kes sembuh sebanyak 549 kes atau 95.98 peratus.

“Juga 61 kes Person Under Investigation (PUI) baru turut dilaporkan dan satu kes masih menunggu ujian makmal," jelas Uggah.

Dalam pada itu Kuching setakat ini masih dikategorikan sebagai zon kuning manakala 39 daerah dikategorikan sebagai zon hijau.