Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) diperuntukan sebanyak RM6.5 bilion bagi mewujudkan pekerjaan bagi rakyat Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurut Perdana Menteri, jumlah besar itu difokuskan kepada golongan graduan yang baru hendak menempa peluang pekerjaan di bawah #MalaysiaKerja atau #MalaysiaAtWork,

Beliau berkata, anak muda Malaysia mesti dilengkapi dengan kemahiran yang betul atau bersedia untuk betrdepan dengan kegawatan sosio-ekonomi.

“Peruntukan RM6.5 bilion untuk Malaysia Bekerja akan mewujudkan pekerjaan buat rakyat negara ini dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Program ini mempunyai banyak kesan berganda jangka panjang yang melampaui lima tahun – ia mewujudkan pekerjaan, ia mewujudkan peluang belajar, ia mewujudkan hubungan yang memerlukan kolaborasi,” katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Kesejahteraan Sosial Antarabangsa 2019, yang diadakan oleh Pekerja Kumpulan Wang Simpanan (KWSP), pada Khamis.

Perdana Menteri menjelaskan, program itu akan difasilitasi oleh Kementerian Kewangan melalui KWSP dan dibantu oleh kementerian Pendidikan, Belia dan Sukan, Wanita, Keluarga dan Pembangunan, Hal Ehwal Dalam Negeri dan Sumber Manusia.

“Saya ingin menekankan bahawa bukan sahaja saya memerlukan kementerian-kementerian yang disebutkan untuk bertanggungjawab secara peribadi terhadap program ini.

“Saya mengharapkan seluruh Kabinet untuk meningkatkan, mengumpulkan sumber mereka dan memberikan semua sokongan yang ada untuk memastikan program ini berjaya.

“Sekiranya kita melakukan ini dengan baik, Malaysia Kerja akan menjadi jawapan untuk memacu kemajuan mampan dan kesejahteraan sosial yang menyeluruh untuk seluruh negara,” jelas beliau.

Dr Mahathir berkata walaupun kemajuan mesti dilakukan, ia bukan sahaja memberi manfaat kepada segelintir orang lain, malah, lebih ramai graduan, wanita, belia dan mereka yang bekerja di sektor pekerjaan 3D (kotor, berbahaya, sukar).

Dengan memberi contoh perubahan teknologi dan perubahan iklim sebagai sesuatu yang mesti diperhatikan oleh negara.

“Teknologi hari ini menjejaskan begitu banyak industri, dengan setiap perbadanan perlu mengubah cara lama mereka atau risiko sedang dihentikan.

“Kami mempunyai fintech (perkhidmatan teknologi kewangan) yang mengubah keseluruhan industri kewangan.

“Dalam industri media, cara kerja tradisional telah diubah sepenuhnya. Banyak syarikat telah ditutup.

“Bahkan dalam industri perubatan, robot menjadi lebih baik daripada pakar bedah dalam melakukan pembedahan mikro yang lebih kompleks,” katanya.

Dr Mahathir juga berkata, hashtag MalaysiaKerja, merupakan jawapan kerajaan dalam usaha menyelesaikan cabaran menyediakan pekerjaan dalam pasaran.