Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan menganjurkan kursus Bahasa Melayu untuk semua anggota Parlimen bermula Januari tahun hadapan.

Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malek berkata kursus asas tersebut bertujuan meningkatkan penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan wakil rakyat berbilang bangsa seterusnya memartabatkan bahasa kebangsaan itu di Parlimen.

"Ini juga merupakan sebahagian daripada usaha dan perjuangan DBP dalam mengangkat dan memartabatkan bahasa kebangsaan di institusi penting seperti Parlimen.

"Mereka yang berminat boleh menghubungi DBP untuk tindakan lanjut," kata pada sidang media Kuala Lumpur sebagai Ibu Kota Buku Dunia 2020 di sini hari ini.

Hadir sama Menteri Wilayah Khalid Abdul Samad dan Pengerusi Lembaga Pengelola DBP Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Sementara itu, Mohamed Hatta berkata pihaknya sudah mengenal pasti individu atau wakil rakyat yang perlu mengikuti kursus tersebut.

Beliau berkata DBP juga akan mengeluarkan 'isyarat mesra' kepada anggota Parlimen sama ada Melayu atau bukan Melayu jika enggan mengikuti kursus itu dan masih bercakap menggunakan 'bahasa pasar' di Dewan Rakyat.

Secara umumnya kita dapati ada juga orang Melayu yang lemah dalam penguasaan bahasa ibunda dan sering mencarut ketika berbahas, katanya tanpa mengulas lanjut isyarat mesra yang dimaksudkan.

Mohamed Hatta berkata bagi menjayakan kursus itu, DBP akan bertemu dengan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof dalam masa terdekat bagi membincangkan hal tersebut termasuk hal pembiayaan kursus.

Beliau berkata model kursus itu akan digubal oleh pakar bahasa dari DBP yang berpengalaman luas mengajar dan mengadakan kursus kemahiran bahasa Melayu.

Dari segi lokasi, kursus ini boleh diadakan dimana-mana sahaja sama ada di Parlimen atau di tempat lain, katanya.

-- BERNAMA