Selepas dimalukan secara terbuka, Mrym Lee mempersoal kewajaran orang ramai menegur dan menghina terhadap golongan wanita yang makan pada bulan Ramadan.

Mrym Lee, yang juga merupakan seorang aktivis menimbulkan satu perdebatan mengenai isu pengawasan moral di negara ini menerusi akaun Facebooknya.

Dia berkongsi kisah bagaimana dia dan rakannya ditegur apabila kedua-dua mereka memutuskan untuk membantah gejala pengawasan moral dengan sengaja menjamu selera di khalayak ramai pada bulan Ramadan.

Mrym Lee menyatakan baru-baru ini seorang pengurus restoran di sebuah pusat membeli-belah Kuala Lumpur memarahinya kerana makan di restoran itu secara terbuka.

Menurut aktivis itu, dia cuba memahamkan pengurus tersebut kenapa dia terkecuali, namun beliau menyifatkan tindakan Mrym sebagai “menghina agama’,

“Encik, makan dan minum bukan salah di sisi undang-undang," Mrym menjawab

"Ye lah tapi awak buat macam ini mencalarkan imej Islam," kata pengurus itu kepada Mrym.

“Saya kemudian menjelaskan kepada pengurus itu bahawa dia gagal menghormati saya sebagai pelanggan, namun beliau menjelaskan bahawa pihak berkuasa boleh menjatuhkan hukuman jika menjual makanan kepada orang Islam pada bulan Ramadan," tulis Mrym.

Jelas Mrym, lima minit kemudian, seorang pelanggan Melayu yang berada di restoran itu turut mempersoal haknya untuk makan di khalayak ramai.

“Abang tahu perempuan ada masalah. Apa hak kau nak makan kat tempat umum ni, dik”

Tambah Mrym, ia lebih menyedihkan apabila mereka menghukum wanita kerana biologi mereka.

"Tiada apa masalah langsung dengan wanita yang tidak boleh puasa," jawab Mrym terhadap kecaman lelaki itu.

Mrym berkata pengawasan terhadap kepercayaan peribadi dan ritual orang lain merupakan satu mentaliti yang membimbangkan.

“Berilah perhatian kepada isu yang lebih besar. Banyak perkara yang perlu diberi perhatian. Tinggalkan amalan agama sebagai peribadi orang, sokong satu sama lain untuk berbuat baik, barulah kita akan melihat kemajuan," ujar Mrym.

.

Susulan itu, posting Mrym menjadi viral di sosial media, sekali gus mengundang pelbagai pandangan daripada netizen.

Ada yang menyokong, ada yang mengecam kenyataan tersebut.

fb
Kredit gambar: Facebook Mrym Lee

fb
Kredit gambar: Facebook Mrym Lee