Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat (AS) akan merampas RM300 juta (AS$73 juta) milik ahli perniagaan, Low Taek Jho atau Jho Low.

Pihak DoJ berbuat demikian melalui saman sivil di Mahkamah Daerah Columbia (DC).

Pihak kehakiman mendakwa wang RM300 juta ini dicuri oleh Jho Low dari 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

DoJ akan merampas RM155 juta (AS$ 37.5 juta) dari sebuah akaun di Morgan Stanley di bawah nama Anicorn LLC.

Satu lagi akaun yang akan dirampas adalah sebanyak RM88 juta (AS$ 21 juta) dari sebuah akaun di Wells Fargo di bawah nama Artemus Group LLC.

Terdapa dua akaun Citibank di bawah nama Higginbotham yang turut akan dirampas, satu akan mempunyai baki sebanyak RM105 juta (AS$25 juta) dan satu lagi RM46 juta (AS$11 juta).

Menurut DoJ, kesemua akaun di atas berkaitan lansung dengan Jho Low.

Tuduhan yang dikenakan oleh DoJ terhadap Jho Low adalah menipu institusi kewangan AS dan mengubah wang haram (money laundering) daripada dana yang dikawal oleh Jho Low.

Sebelum ini, Jho Low telah didakwa di Mahkamah New York atas tuduhan mencuri wang 1MDB. Beliau masih belum dihadapkan ke muka keadilan sehingga kini.

Dalam dakwaan itu, Tim Leissner telah mengaku bersalah manakala Roger Ng telah ditahan di Malaysia dan sedang menunggu arahan untuk diekstradisi ke AS dalam masa terdekat ini.

Pengumuman rampasan AS$300 juta ini dibuat oleh Penolong Peguam Negara Brian A. Benczkowski dari Divisyen Jenayah Jabatan Keadilan, Penolong Pengarah Penjaga William F. Sweeney Jr. dari FBI New York Field Office, dan Agen Khas yang Bertugas Keith A. Bonanno dari Jabatan Pejabat Hakim Negara Inspektor (DoJ-OIG) Pejabat Penyiasatan Siber.

Seperti yang didakwa dalam aduan itu, kebanyakan akaun bank dibuka di institusi kewangan A.S. oleh Michel Prakazrel ("Pras") dan bekas pegawai Jabatan Kehakiman George Higginbotham pada tahun 2017.

Pembukaan akaun ini adalah untuk menerima puluhan juta dolar dalam dana dari akaun luar negara yang dikendalikan oleh Jho Low.

Dalam membuka akaun-akaun ini, Michel dan Higginbotham didakwa membuat kenyataan palsu dan mengelirukan kepada institusi kewangan AS yang menempatkan akaun untuk mengelirukan institusi-institusi ini mengenai sumber dana dan untuk mengaburkan penglibatan Jho Low dalam urus niaga ini.

Michel dan Higginbotham didakwa bermaksud menggunakan dana ini untuk cuba mempengaruhi penyiasatan Jabatan Keadilan terhadap Jho Low dan 1MDB.

Seperti yang dikatakan dalam aduan itu, Higginbotham, sebagai pegawai Jabatan Kehakiman, tidak memainkan peranan dalam sebarang aspek penyiasatan dan gagal mempengaruhi sebarang aspek penyiasatan Jabatan Rendah atau 1MDB.

"Menurut dakwaan dalam pengaduan itu, Michel dan Higginbotham menipu institusi kewangan Amerika Syarikat dan mencairkan jutaan dolar ke Amerika Syarikat sebagai bagian dari upaya untuk tidak mempengaruhi penyisihan jabatan ke dalam penyelewengan dan skema penyuapan besar-besaran yang melibatkan 1MDB," kata Penolong Pengacara Ketua Benczkowski.

"Divisyen Jenayah dan rakan penguatkuasaan undang-undang kami akan melakukan segala yang kami dapat untuk mengesan, merampas, dan kehilangan hasil rasuah asing yang mengalir melalui sistem kewangan AS," tambah beliau.

FBI juga mengeluarkan kenyataan melalui pegawai mereka tentang salah seorang anggota mereka yang terlibat dalam kes ini.

"Seorang pekerja yang memfasilitasi atau mengambil bahagian dalam aktiviti haram jenis ini akan disiasat dengan teliti oleh OIG, termasuk situasi di mana percubaan dibuat untuk mempengaruhi kemerdekaan Jabatan," kata Agen Khas DOJ-OIG dalam Charge Bonanno

Kes ini dibawa ke unit khas, iaitu Inisiatif Pemulihan Aset Kleptokrasi oleh pasukan pendakwa.

Unit kleptokrasi ini memberi tumpuan khusus terhadap jenayah kecurian yang dilakukan oleh pegawai-pegawai kerajaan dalam isu Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pemulihan Aset Bahagian Jenayah.

Unit ini bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan undang-undang persekutuan untuk membatalkan hasil rasuah rasuah asing dan, jika sesuai, mengembalikan mereka meneruskan untuk memberi manfaat kepada orang-orang yang dicemari oleh tindakan korupsi dan penyalahgunaan jawatan.

Individu yang mempunyai maklumat tentang kemungkinan hasil rasuah asing yang terletak di atau dicuci melalui Amerika Syarikat harus menghubungi penguatkuasaan undang-undang persekutuan atau menghantar e-mel ke [email protected] (pautan menghantar e-mel).

Penyelidikan itu dijalankan secara bersama oleh Unit Rasuah Antarabangsa FBI dan Pejabat Jabatan Kehakiman Inspektur Jeneral.

Kes itu sedang didakwa oleh Timbalan Ketua Woo S. Lee, dan Peguam Percubaan Joshua L. Sohn dan Rebecca A. Caruso dari Bahagian Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pemulihan Aset Bahagian Jenayah.

Pejabat Hal Ehwal Antarabangsa Bahagian Jenayah memberikan bantuan yang besar.