Tutup
announcement
NOTIS
Beralih ke pengalaman baharu laman web Astro AWANI. Klik di sini!

Dua suspek serangan Puchong yang diburu polis terlibat tinjau lokasi sasaran

Dua suspek serangan Puchong yang diburu polis terlibat tinjau lokasi sasaran
Jasanizam (kiri) dan Md Saifuddin sedang diburu polis susulan serangan kelab malam Movida di Puchong 28 Jun lalu. - Foto PDRM
KUALA LUMPUR: Dua individu yang diburu polis bagi membantu siasatan serangan di Puchong disyaki bersubahat melakukan tinjauan memilih lokasi yang ingin diserang.

Siasatan awal mendapati mereka melakukan tinjauan kurang seminggu sebelum melancarkan serangan.

Mereka yang diburu adalah Jasanizam Rosni, 33 tahun, bekerja sebagai mekanik dan Saifuddin muji, 28 tahun peniaga pasar malam.

Masing-masing beralamat di Rengit dan Batu Pahat, Johor.
Pemeriksaan terhadap alamat kediaman mendapati suspek tidak lagi tinggal dirumah berkenaan.


Menurut pegawai yang rapat dengan siasatan, suspek mendapatkan senjata dan bom tangan tersebut daripada pihak ketiga dan polis percaya lebih ramai suspek yang akan ditangkap bagi membantu siasatan.
Polis sebelum ini turut mengesahkan kejadian serangan di Kelab Malam Movida  di Puchong minggu lalu adalah berpunca dari serangan kumpulan Daish, yang pertama seumpamanya di negara ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata serangan yang menyebabkan lapan orang cedera itu dilancarkan oleh warga tempatan yang mendapat arahan dari anggota Daish Muhamad Wanndy Mohamad Jedi dari Syria.