Halangan daripada keluarga dan isteri pertama menjadi penyebab utama sebilangan warga Malaysia bernikah di luar negeri terutama Selatan Thai.

Hal ini didedahkan oleh ejen yang menawarkan khidmat menguruskan pernikahan di negara jiran itu.

Ejen nikah itu yang hanya ingin dikenali sebagai Shed berkata selain menguruskan perkahwinan, beliau juga membantu menguruskan proses penceraian pasangan yang bernikah di sana.

Tinjauan mendapati sekalipun ada halangan seumpama itu, jumlah rakyat negara ini yang menjalani pernikahan di selatan Thailand terus meningkat.

Bernama melaporkan kes pasangan dari Kedah yang bernikah tanpa kebenaran pihak berkuasa agama negeri, di Thailand dilihat terus meningkat hingga kepada 799 kes tahun lalu daripada 566 kes pada 2017.

Angka ini diberikan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Luar Bandar, Agama dan Syarikat Berkaitan Kerajaan Negeri Datuk Dr Ismail Salleh yang menyatakan bahawa jumlah itu merangkumi kesalahan pernikahan dan berpoligami tanpa kebenaran.

Sementara itu, ditanya mengenai khidmat yang ditawarkan, Shed berkata, kadar yang beliau kenakan kepada setiap pasangan adalah berbeza antara RM1,800 hingga RM4,000 bergantung pada beberapa faktor dan kerumitan proses.

"Kalau mereka berdekatan Kedah saya ambil dalam RM1,800 untuk nikah biasa yang mudah, tetapi ada cecah RM2,800. Orang luar (dari Kedah) seperti dari Johor, Melaka, Pahang dan Terengganu saya ambil dalam RM2,200 hingga RM4,000.

"Kalau urusan rumit, contoh orang itu dah pernah nikah di Siam (Thailand) tapi tak daftar sini lagi, jika bercerai, pasangan kena batalkan pernikahan itu di Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia di sana dulu, baru boleh menikah lagi," katanya.

Shed berkata, jika rakyat negara ini yang hendak bernikah tanpa kebenaran dengan warga negara lain seperti Indonesia dan Singapura prosesnya akan menjadi lebih rumit dan akan dikenakan caj yang lebih tinggi.

Mengulas mengenai proses pernikahan di Thailand, Shed berkata terdapat dua pusat nikah yang diiktiraf iaitu di Majlis Agama Islam Wilayah Songkhla dan Majlis Agama Islam Wilayah Narathiwat.

"Saya akan bawa orang yang menggunakan khidmat saya ke mana-mana satu pusat nikah ini. Kalau hendak bernikah luar dari pusat nikah itu, ini mesti dilakukan di masjid dan jurunikahnya ialah imam yang dilantik pejabat agama Islam sana sahaja," kata beliau.

Katanya, akad nikah boleh diragui jika ia dilakukan di luar pusat nikah itu atau dilaksanakan oleh jurunikah yang tidak dilantik pejabat agama Islam di sana atau tidak berdaftar dengan Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia.

Katanya, selepas dinikahkan, pasangan suami isteri terbabit perlu mengambil Surat Pengesahan Perkahwinan di Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia bagi membolehkan mereka mendaftarkan pernikahan mereka di pejabat agama Islam negara ini.

Shed berkata, sepanjang 11 tahun pengalamannya menjadi ejen nikah di Selatan Thai, kebanyakan mereka yang mendapatkan khidmatnya terdiri daripada golongan pertengahan yang bekerja sebagai guru, jurutera kilang, kerani, pegawai kerajaan dan pekerja swasta.

-- BERNAMA